Kävin leimaamassa tuon 1974 härvelin perjantaina ikaalisissa, ja kysyin suljetusta kampikammion huohotuksesta. Eivät oikein tienneet asiasta, mutta olivat sitä mieltä että ainakin vähäpäästöisissä moottoreissa (jotain 1989-1992 alkaen) pitäis olla alkuperäinen suljettu. Eikä se suora torvi saa ihan hirveätä usvaa työntää. Muuten saa suoran putken rakentaa.
Meillä oli perhe piirissä joskus rellun kuorma-auto. Kerran katsastus asemalla kun sitä laitettiin käymään, niin katsuri huitoi että älä tuo tänne, savuttaa niin saatanasti. Oli siellä kolme männänrengasta poikki...
Joskus auttaa pienikin huohotuksen parannus. SisuDiesel (ex valmet) 8,4 litraisissa moottoreissa nousi kampikammion paine liian isoksi, ja kone vuoti öljyä. Siinä oli 22mm huohotin lähtö venttiili kopassa josta letku alas. Tilalle tuli 25mm, paine putosi reilusti. Kolme milliä teki ihmeitä.
|