Lainaus:
quote:
(jos joku ei tiedä, niin Nerd-O kirjoitti seuraavan):
Minä viskaan firman vanhat projektorit roskiin sitä myöten kun vanhoista laitteista hajoaa lamput. Niihin uudet lamput maksaa tuota 500€ luokkaa kun uutta laitetta saa kahden lampun hinnalla ja se uusi vimpain tulee takuun kera.
|
Olen kyllä tässä asiassa samoilla linjoilla Nerdon kanssa. Vanha projektori on ollut aikansa tekniikkaa ja sen varalamppu maksaa yleensä sen verran paljon, että sillä summalla saa usein jo suurimman osan uudesta projektorista. Uuden projektorin kuvanlaatu ja valovoima hakkaavat pari vuotta vanhan vastaavat lähes 6-0.
Minä nakkaan myös firman vanhat projektorit roskiin, jos lamppu hajoaa ja projektorilla on ikää pari vuotta tai enemmän. Pariin olen lampun uusinut, mutta ei olisi kannattanut. Muita vanhemman projektorin haittoja on lämpö ja melu, eli usein kuumia kuin kiuas ja meluaa kuin pölynimuri verrattuna uusimpiin.
Ystäväämme verottajaa ei pidä unohtaa myöskään. Projektorit ovat varmaan joka firmassa lyhytikäisessä eli alle kolmen vuoden käyttöomaisuudessa, jolloin ne eivät sisällä yritysverotuksessa hyödynnettävää poistoarvoa ostovuotensa jälkeen. Niiden arvo siis on tavallaan alentunut ostohinnastaan verokannan verran ensimmäisen vuoden jälkeen ja tämä arvonlasku täytyy ottaa huomioon, kun mietitään vanhan projektorin rahallista arvoa.
Yksi uudenkarhea projektori lakkasi takuuaikana toimimasta, meni ihan mykäksi. Tekovika, eli Hitachi CP-X325:n powerikortti (jossa sähköjohdon liitin) on niin heppoisesti kiinni, ettei piirilevyn reunassa olevien liittimen varmistus kestä sähköjohdon usein toistuvaa irroittamista keikkakäytössä. Siitä pitää johto vetää pois, korkeintaan hyvin hennosti heiluttaen. Vein huoltoon ja soittivat 15min kuluttua perään, että olisi kunnossa.
"Tykki" vs. "projektori" -vertailuun sanoisin, että kolmella putkella ja niille kullekin omalla optiikalla varustettu iso "kattohärveli" on tykki, nämä pienet on projektoreita.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on