Näytä yksittäinen viesti
Vanha 19.04.2006, 20:33
HobGoblin HobGoblin ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+

Rekisteröitynyt: 29.08.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:Tuo kun on aika yleinen juttu että puhutaan sujuvasti tykistä kun tarkoitetaan projektoria.
Jaahas, mentiin inter-/aftercooler osastolle.
Kerroppa lisää!
Nojoo kieltämättä vähän turhaa saivartelua...

Anyways, videotykeissä käytetään yleisesti kolmea tekniikkaa, CRT, LCD ja DLP.
CRT (Cathode Ray Tube) on se perinteinen kolmen putken tekniikka jota myös kuvaputkitelevisioissa sovelletaan ja jota minä nyt sitten pilkkua hyväilläkseni sanon tykiksi.
LCD (Liquid Crystal Display) puolestaan soveltaa LCD paneeleja joiden läpi heitettävä kuva projisoidaan valkokankaalle -> projektori
DLP (Digital Light Processing) käyttää hyväkseen mikropeilejä joiden avulla pyörivän väripyörän läpi tuleva valo heijastetaan valkokankaalle -> myös projektori.

Mutta tarkempaa infoa löytyy kyllä muualtakin joten riittäköön tuo nyt perusteluiksi tykki/projektori nimike-erottelulleni.

Tuosta projektorien kertakäyttöisyydestä voidaan tietysti olla montaa mieltä, mutta tuossa noin 1000 euron hintaluokassa todellakin kannattanee tuumata tarkkaan kannattaako vanhaan projektoriin ostaa uusi lamppu vai vaihtaa koko kapistus uudempaan ja parempaan.
Itse olen sitä mieltä ettei noihin edullisiin "vajaaresoluutioisiin" projektoreihin kannata rahojaan hassata.
Teoriassahan riittävä resoluutio olisi PAL järjestelmän 720x576 mutta minusta pienellä panostuksella saa jo niin paljon enemmän kun hommaa heti 1280x720 resoluutioisen vehkeen. HDTV tulee ja jyrää...

- Isoa kovaa kellon ympäri -
Vastaa lainaten