Aika lähellähän nuo ovat toisiaan. Harrastepelin saa helposti kummasta vaan ja rakentelu menee ihan samalla tavalla.
Akseleissa on aika paljon pieniä eroja, mutta tässä tärkeimmät: ABS-jarruton Range ja Disco ->92 (valmistenumeroon JA032850 saakka) ovat samoilla akseleilla, joissa kymppiuraiset vetarit. Disco 93-> 24-uraisilla vetareilla. Rangessa nämä tulevat vasta vähän myöhemmin, mutta en tiedä tarkkaa vuosimallia/sarjanumeroa. Rangessa Boge taka-akselille, Discossa ei.
Jos pysytään 90-luvulla, niin jakolaatikot ovat erilaiset. Discossa LT230 lukittavalla keskitasauspyörästöllä, Rangessa Borg-Warnerin ketjulaatikko viskolukolla. Molemmat hyviä, mutta toimivat hiukan eri lailla.
Discon LT230 ensiörattaassa on suunnitteluvirhe 94 saakka, booritus ei saa öljyä ja kuluu. Remontiin menee myös päävaihteisto, koska pääakselin boorit häviävät. Luultavasti korjattu jo useimpiin ton ikäisiin.
Vaihteistot ja moottorit likimain samoja, Discossa aina yhtä mallia vanhempi bensakone, mutta muuten ei oleellisia eroja. Vaihteistojen vaihtaminen onnistuu joitain rajoituksia lukuunottamatta (V8 ja dieselit eri silmälaakerilla ja kaavelin pulttijaolla, automaatille ei löydy kaavelia 200Tdi-koneeseen).
Rangen pyöränaukot ovat suuremmat. Discossa joutuu niitä avartamaan tai koroa korottamaan jo pienemmilllä renkailla. Pyöränaukkojen avartaminen paljon helpompaa 3-oviseen, kun takaovi ei tule tielle. Molemmissa malleissa korissa muutama ruostuva paikka, Rangessa takaluukut ja C-pilarin juuri, Discossa tavaratilan pohja ja C-pilarin juuri.
Tiedän muutaman myynnissä olevan uudehkon ykkössarjan Discon. Range on hiukan harvinaisempi.
T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/