Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 10.04.2006, 13:57
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

m1*v1+m2*v2=m3*v3.
m3=m1+m2.

Lasketaan tavallisen henkilöauton
paino, m1=1500kg
nopeus, v1=100km/h
Yhdistelmän
paino, m2=48 000kg (oletetaan että puoliperä)
nopeus, v2=80km/h (eihän ajeta rajoitinta vasten, eihän?

Jotenka, v3=(m1*v1+m2*v2)/(m1+m2)
v3=(1500kg*100km/h+48000kg*80km/h)/(1500kg+48000kg)
v3=(1500kg*100km/h+48000kg*80km/h)/(49500kg)
v3=(150*10^3kg*km/h+3840*10^3kg*km/h)/49500kg
v3=3990000kg*km/h/49500kg

Hmm, laskinpoa jotain väärin olis enempi nopeutta ku kohdatessa. Mutta tosta pitäis tulla jotain suuruusluokkaa 75km/h kohtauksen jälkeen, yhdistelmän menosuuntaan.
Eli nopeusmuutos 100km/h+75km/h eli sais vetää about 175km/h seinään saman vaikutuksen saamiseks.
Tietenkin tosta vois alkaa laskea kiihtyvyyttä jne. Ja meneehän osa energiasta siihen autojen musertumiseen. Mutta silti. 300km/h on aika kaukana

Shuttle "koululta"

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten