Aihe nousi taas pinnalle tuossa toisen topikin yhteydessä (
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=25788 ).
Tuossa liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa (1258/2002) mainitaan heti alussa, että asetus koskee M1- sekä L3e- ja L4e - luokan ajoneuvoja. Yleisesti ottaen on niin, että jos asetuksessa on annettu tällainen listaus, on se tarkoitettu tyhjentäväksi. AKE käyttää mm. poikkeuslupahakemusasioissa eräänlaista tulkintavaltaa, jota se nyt tuntuu osittain ulottaneen myös kanta-autotarkastusasioihin.
Mun mielestä ei ole mitään syytä tiedustella kanta-autontarkastusasioita AKESsta, vaan asia tulisi selvittää suoraan liikenne- ja viestintäministeriöstä. Sieltä tulisi pyytää kirjallinen vastaus kysymykseen aiheesta, eli että voidaanko ko. asetuksessa tarkoitettua menettelyä soveltaa myös niihin ajoneuvoluokkiin, joihin menettelyä ei ole asetuksen mukaan tarkoitettu sovellettavaksi? Jos asetusta ei muuteta, on ministeriön annettava vastaus sen suuntaisena, että asetusta ei voida soveltaa edes harkinnanvaraisesti muihin, kuin asetuksessa määriteltyihin luokkiin. Näin ollen esim N1G luokan ajoneuvot jäisivät kanta-autotarkastusmenettelyn ulkopuolelle.
Tämä kirjallinen vastaus alistaisi AKE:n soveltamaan asetusta saadun vastauksen mukaisesti, olettaen ettei AKElla liene intoa kävellä asiassa ministeriön yli.
Yhtäältä tuntuu kiusalliselta lähestyä ministeriötä tällaisella kysymyksellä, koska vastaus on kuitenkin suoraan luettavissa asetuksesta, joka luonnollisesti on tarkoitettu sovellettavaksi sen sisältöisenä kuin se on julkaistu. Itsellänikin saattaa jossain vaiheessa saapastella tuo kanta-autotarkastus-paholainen vastaan, joten toisaalta saattaisin olla kiinnostunut selvittämään asiaa ministeriön kanssa etukäteen.