Paavo, moggirange ja jappe tuossa ylempänä ovat oikeassa tässä tasauspyörästön vetohommassa.
Tasauspyörästö jakaa sisääntulevan momentin (eli "voiman") likimain tasan molemmille vetoakseleille. Jos pito on rajoitettu, niin luiston alkaessa kardaani näkee siis kaksi kertaa pienemmän (luistavan) pyörän momentin (jaettuna perävälityksellä).
Vaikka se hyvällä pidolla oleva pyörö ei pyörikään, niin se kyllä työntää autoa koko ajan samalla voimalla kuin pyörivä (luistava) pyöräkin.
Sama tapahtuu keskitasauspyörästössä, jonka avulla kaikkien pyörien vetävä voima (eli momentti vetoakselilla, kun renkaat yleensä ovat samankokoiset) on sama. Koko auton vetävä voima on silloin 4 x pienimmän pidon pyörän vetovoima. Jos yksi pyörä on ilmassa, niin 4 x 0 alkaa olla nolla ja meno loppuu.
T, Antti
|