Mielenkiintoista ...
Kitkakertoimella alkaa olla ilmeisesti suuri merkitys .
Esim vasen jäällä oikea asfaltilla auto paikallaan (jokin vastustava voima):
rpm(x) = pyörivän renkaan ehtokerroin
jos rpm(x)<1 -> vasen pyörii oikea ei
jos rpm(x)>1 -> oikea pyörii vasen ei
kitkakerroin * vasen vetovoima
------------------------------ = rpm(x)
kitkakerroin * oikea vetovoima
jääpitokitka 0.1 * Fvas >< lepokitka 1.0 * Foik
Tämän perusteella se pyörä jolla on suurempi kitka pysyy
paikallaan . Pienemmän kitkan omaava rengas pyörii tyhjää koska
kitkakertoimen pienentävä vierintävastus edesauttaa saman voiman helpomman
väylän kautta ulos eli kyllä se
voima taitaa sama olla
mutta siitä huolimatta 4 - vetonen ilman lukkoja on 2 -vetonen
Hienoa----tasapeli mutta voitin silti !
Normaalioloissa jos jäät kiinni ja pysähdyt on siis vaikeampi päästä
liikkeelle lepokitkan vuoksi kuin vaihtoehtona pieni vauhti jolloin vähemmän pitävälläkin
pyörällä on pieni menoa avustava liike .
Oliko se se ESP sittenkään niin suuri keksintö....muutama ohjelmarivi
niin ABS antureiden antamalla tiedolla saa ohjausta korjaavia jarrusessioita
tai sitten tehoja alas jos ei auta ...
Note! This message was posted anonymously!
|