Olipa se tapauspyörästö missä takansa (edessä, keskellä tai takana), niin normaalisti ("avoimena") se jakaa voiman eli väännön suurinpiirtein tasan, eli sallii pyörintänopeuserot. Lukittuna tasauspyörästö pyörittää molempia akseleita samalla nopeudella, eli voima/vääntö voi jakaantua miten vaan (0-100% puolelleen).
Keskitasauspyörästö löytyy autoista joissa on jatkuva neliveto, pitävällä pinnalla voimansiirto rasittuu turhaan jos etu- ja takapää pakotetaan pyörimään samaa tahtia. Jatkuvanelivetoisissa autoissa ei yleensä ole napalukkoja eli vapaanapoja.
Jäykässä eli kytkettävässä nelivedossa ei ole keskitasauspyörästöä, etu- ja takakardaani kytketään jakolaatikosta pyörimään yhdessä, tilanne on sama kuin jatkuvanelivetoisessa autossa olisi keskitasauspyörästö kiinni eli lukossa. Aika yleisesti kytkettävällä nelivedolla varustetuissa autoissa on vapaanavat edessä, jotta etupään voimansiirto saadaan kytkettyä irti molemmista päistä (vapaanavoilla renkaiden päästä ja takavetoasennolla jakolaatikosta).
"Vetoisuuksista", ekax jatkuvanelivetoisesta:
- jos kaikki tasauspyörästöt ovat auki, niin joissain tilanteissa vain yksi rengas sutii (=se jolla on heikoin pito), mutta vääntöä siis menee joka nurkkaan saman verran, eli kaikki renkaat "vetävät hieman" vaikka eivät siis pyörikään.
- jos keskitasauspyörästö on lukossa, niin ainakin yksi etu- ja yksi takarengas sutivat (helppo todeta ristiriipunnassa), ja niille kahdelle muulle renkalle siis menee sama vääntö kuin toiselle renkalle samalla akselilla.
- keskilukko ja etu- tai takalukko kytkettynä: vähintään kolme pyörää sutii
- kaikki kolme lukkoa kytkettynä: kaikki renkaat pyöriovät samaa tahtia (jolloin auto on myös hieman kankeampi kääntymään)
Jäykkänelivetoinen:
- jakis takavedolla, perälukot auki: toinen takarengas sutii, ja sille toiselle menee sama vääntö, etupää ei vedä lainkaan
- jakis takavedolla, takalukko kiinni: molemmat takarenkaat sutivat, etupää ei vedä lainkaan
- jakis nelivedolla, etulukko auki, toinen tai molemmat vapaanavat auki: takapää vetää, etupää ei vedä lainkaan
- jakis nelivedolla, etulukko kiinni, toinen vapaanapa auki: takapää vetää, ja se lukitun vapaanavan puoleinen eturengas sutii, auki olevan vapaanavan rengas ei vedä lainkaan
- jakis nelivedolla, vapaanavat kiinni: just sama tilanne kuin jatkuvanelivetoisessa kun keskilukko on kiinni
Jatkuvanelivetoisella voi myös joissain tilanteissa pitää keskilukkoa auki, ja akselilukkoja päällä, esim. rangea saa käänneltyä ahtaissa paikoissa siten että takalukko auki, keskilukko auki, etulukko kiinni, kässäri päälle (takakardaanissa), renkaat linkkuun ja sievästi (tai "sievästi") happea, auto kääntyy taka-akselin ympärillä (jos kaikki meni putkeen, ei kannata kokeilla heikoilla murroksilla jos renkaille on tarjolla paljon pitoa). Mutta yleensä jatkuvanelivetoissa lukitaan ensin keskitasauspyörästö.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Edited by - Paavo on 09/04/2006 09:18:44
Edited by - Paavo on 09/04/2006 09:33:20
|