Hienon kinastelun alku, se toimii!! Mikä on sitten lisäkaukovalon kanatamana "kauas"? Väitän, että kun puhutaan Rallye 225 tai Hella 3000/Luminator valoista, on se umpio piste- tai normaalikaukovalo (poislukien Hellan "kurvivalo") niin se on kauas. Se on jo niin kauas että vilkkaammilla tieosuuksilla joutuu katkaisimesta puottamaan lisäkaukovalot pois jos meinaa kaukovaloilla ajaa. Saati sitten pistevalot.
Joskus Tekniikan Maailmassa oli pistevaloista jutta ja väittiävät että 5 luksin valossa voi lukea sanomalehteä, esim. Hellan 3000 pistevalossa ko. teho ulottuu yli puolikilometriä. Mutta käytännössä vain asfaltin leveydeltä.
Ja jos haluat nähdä kilometrien päähän, muistutan että joudut suuntaamaan pistevalot aina uudestaan kun auton kuorma yhtään muuttuu.
Aura-autossa on nuo Boschin 225 pistevaloina katolla, siinä ajavat asiansa hyvin nimenomaan vähäisen satavasta lumesta heijastuvan häikäisyn takia. Muuten ne olis normaalit, leveämmällä kuviolla olevat.
Minun mielestä hyvä kun valosäädökset on tiukat, harvmpi vastaantulija osaa käyttää vähäisiäkään valojansa oikein. Oikein suunnatuilla, ehjillä heijastinpinnoilla olevilla ja hyvillä polttimoilla varustetuilla auton omilla ja esim Hellan 200FF lisäkaukovaloilla näkee varmasti jokainen riittävästi. Sen jälkeen on herkästi suuruudenhulluutta. Esim. rekan keulalla yhtäaikaa palamassa 8 kpl lisäkaukovaloja, mitä näkee aika usein. Tarpeellistako?
|