Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 02.04.2006, 18:40
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Juuri sen runkojouston vuoksi moggiin, eikä periaatteessa muihinkaan tuolla tapaa joustavarunkoisiin saisi laittaa kaaria tai muita rungon päälisiä rakenteita siten, että ne tekisivät autosta vääntöjäykemmän. Mogissa on ollut alunperin sekä lava että hytti kolmipistekiinnityksellä (eikö ollut 411:ssakin jo niin?) siksi, että mahdollsimman vähän kahlittaisiin rungon elämisvaroja.

[u]Mikäli mahdollista</u>, niin laittaisin tuon nassen kopan "moggimaisella" tavalla kiinni. Edestä kopan etukulmien kiinnikkeet palkilla (tavallaan apurungolla) yhteen ja se palkki keskeltä mogin rungon 1. poikkipalkkiin keskelle nivelellä. Nivelen pitäisi sallia rungon pituusakselin suuntainen kiertymä (vasen-oikea).

Kopin takapäähän kaksipistekiinnitys runkoaisoihin. Pääkaari sitten siihen runkoaisojen päälle heti kopin takaseinän jälkeen. Kun kopin takaseinä ja pääkaari on lähekkäin rungon päällä, ei siinä välissä pääse tapahtumaan juurikaan kiertymistä.

Pääkaaren yläkulmista alaviistoon keskelle suuntautuvat tuet kohti rungon takaosaa, jossa tuet yhtyvät keskellä juuri rungon viimeisen poikkipalkin päällä ja siihen taas kiertymisen salliva nivel. Tämä antaa rungon takaosalle kiertymisvapautta pääkaareen nähden. Jos laitat etukaaret, niin ne voisi lähteä pääkaaren ylänurkista ja yhtyä edessä keskellä olevaan niveleen, missä kopin etupääkin on kiinni. Vähän tähän tapaan:



Tässä sama auto, kun runko kiertyy reippaasti. Nokka ei näy, mutta vertaamalla etukaarien ja pääkaaren asentoa kattoon, huomaa miten runko ja kaaret pääsevät kiertymään. Kuvan Uralin hytti on ilmeisesti takareunasta aika vapaasti kiinni, koska on niin paljon eri kulmassa kuin kaaret.



Jos kone siihen kiinnitettyine apulaitteineen ei ota kiinni koripelteihin, vaikka kori kiertyisi koneeseen nähden, kannattaa kori kiinnittää takaa kahdella kiinteällä (kumilla) ja edestä yhdellä nivelellä. Jos kone on saatu sopimaan pannuhuoneeseen kenkälusikalla, täytynee etupää laittaa kiinni kahdella ja takaa yhdellä. Silloin liike korin ja koneen välillä on vähäisempää, mutta pitäisi sitten jättää tilaa kaarien ja kopin väliin enemmän, kuten kuvan Uralissa on tehty. Jos sekä kaaret että koppi on lähes samoista pisteistä kiinni, voi kaaret viedä lähempää kopin pintaa, koska ne pysyvät lähes yhtenä nippuna, vaikka runko kiertyisi.

Nelipistekiinnitystä ei kaarissa ja kopissa kannata käyttää, jos ne tulevat runkoon kiinni. Se vaan jäykistää runkoa tarpeettomasti ja tappaa jouston, ja on siinä tietysti kaarien tai kiinnityspisteiden rasitusmurtumakin mahdollinen.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten