Itse olin kiinnostunut samasta aiheesta, mutten saanut juurikaan järkeviä vastauksia...
Ostin kanssa hetki sitten 40a jännitteenalentimen (sellasen halvan vastustyyppisen) hasoy:ltä.
Kun tosta tyhjäkvirrasta ei tiennyt kukaan mitään, niin mittasin sen vievän 0.01A, vaikkei mitään laitetta ole kytketty siihen. Eihän se paljon mitään ole, mut jos tollasia on useita niin sitten sillä on jo merkitystä.
Itse laitan katkaisijan kautta, jotta voi sammuttaa, jos auto seisoo pidempään, mutta muuten saa olla aina päällä. Ration herätevirta on neuvottu ottamaan suoraan toiselta akulta (niin pieni virta ei vaikuta akkujen epätasaiseen kulumiseen), jolloin jännitteenalentimen voi kytkeä pois päältä ja ration muisti ei silti tyhjene.
Sulakkeeksi laitoin 40a ratiosulakkeen, joka tosin on kaapelin paksuuteen liian iso. Ko jännitteenalentimen liittimet vaan on tosi naurettavan heppoisia apiko-paskoja, joten ei siihen mitään paksua kaapelia edes voi kytkeä... :-(
Ainakin hojossa on oikein hyvä paikka alentimelle apparin penkin alla parissakin paikassa. Itse tein sille oman telineen siihen oven puoleiseen reunaan, jotta sitä ei saa takamatkustajat potkittua rikki, mutta silti jäähtyy hyvin ja on lähellä ratiota.
HJ 60 -82
|