Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 25.03.2006, 20:10
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.392
Perusasetus

Ei ole kokemusta isukin koneesta EGR:n osalta, mutta Mazdan turbodiisselissä alkoi olemaan 100 tuhannen km ajolla imusarja jo aika nokinen, ei kuitenkaan tukossa, mutta oli kertynyt mustaa kittiä jo jonkin verran.

Vaikutustahan sillä on palotapahtuman huippulämpötilan laskijana, joka vähentää pakoputkesta tulevia typen oksideja. Ikävä kyllä se samalla tuo imuilmaan nokea, joka tarttuu imupuolen kanaviin. Jos ahtimen laakeri tihkuu hieman öljyä tai kuten omani, huohotin saa hieman öljysumua imuilman sekaan, muodostuu öljyn ja noen seoksesta kittiä, joka tarttuu kiinni sinne tänne. Joissakin henkilöautodieseleissä on ollut imusarjoja noella kuristuneena jo hengitystä haittaavassa määrin.

Toinen haitta imuilman noesta on moottoriöljyn nopeampi nokeentuminen. Uusimmat öljyjen diesel-luokitukset huomioivat mm. noen sitomiskykyä paremmin. Vaihtovälejä ei ole syytä venyttää, vaan mieluummin päinvastoin.

Juttelin yhden merkkikorjaamon työnjohtajan kanssa ja heidän kokemukseensa pohjautuen hän neuvoi laittamaan tuohon Mazdan koneen EGR:n putkeen "sokean" tiivisteen, siis tukkimaan sen. Olivat taistelleet yhden transhitin koneen kanssa, joka ei mennyt päästötestistä millään läpi ja konetta auki otettaessa syykin selvisi, imusarjasta yksi torvi lähes tukossa.

En ole vaihtanut putken tiivistettä, kun siinä on niin helppo estää EGR-venttiilin tominta yksi johtoliitin irrottamalla.

Kyllä kai uudemmat koneet jo toimivat kunnolla EGR:n kanssa, mutta vähän vanhemmat, joihin se puoliväkisin istutettiin, ei aina ole parhaimillaan vähän vanhempina, jos on ollut ERG-vehkeet käytössä uudesta asti. Kysypä asiaa muutamalta isukin huoltoliikkeltä tai erikoistuneelta dieselkorjaamolta, tietävät varmasti paremmin.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten