Tarkoitatko Nesteen dieselmoottoreille takoitettua öljyä vai jotakin öljyyn lisättävää puhdistavaa ainetta, kuten Forte tms?
En ole ihan varma, kun ei ole laajempaa kokeilua takana, mutta tuntuisi Nesteen dieselmoottoriöljy olevan aika pesevää tavaraa. Kun olen dieselkoneisiin vaihtanut öljyn, menee se tietysti heti kokeilukäytön aikana hieman sameaksi, koska koneeseen jää kuitenkin jonnekin kanaviin ja öljypumppuun aina hieman sitä vanhaa ja nokista öljyä. Nokeentuminen sotkee öljyn mustan näköiseksi sitten omaan tahtiinsa, mutta ei se ihan pienellä tuntimäärällä tapahdu. Samaa öljyä kun käyttää, oppii tuntemaan miten nopeasti väri vaihtuu.
Nesteen öljyä ei ole tullut käytettyä vuosikausiin missään laitteessa, mutta tässä taannoin vaihdoin yhteen vehkeeseen kumminkin kerran Neste Farm Universalia (tjsp) pois lasketun Mobilin tilalle. Uusi öljy oli parin tunnin käytön jälkeen mustaa kuin syntisen n*erin mieli, kun taas esim. vastaavan viskositeetin Mobil Delvacilla pitää ajaa päiväkausia, että se sitoo yhtä paljon vanhaa nokipa*kaa koneesta. Kun se näytti puhdistavan (mielestäni) epätavallisen tehokkaasti, niin laskin Nesteen täysin mustan ölyn pois koneesta, vaihdoin varoksi taas suodattimen ja uutta öljyä tilalle (oli Mobilia varastossa). Mobilin väri on pysynyt sen jälkeen mielestäni tavallista puhtaampana, joten kai se Nesteen tavara konetta puhdisti.
Mietin sitä jälkeen päin, että jos se Nesteen öljy tosiaan on hyvin pesevää, niin sillähän kone pysyisi sisältä puhtaampana, mutta sitä pitäisi käyttää sitten koko ajan, eikä vaihtaa välillä vähemmän pesevää tai huonommin nokea sitovaa koneeseen. Muutos heikommin pesevästä paremmin pesevään on se, mikä koneen öljykierron voi jostakin tukkia, ei jatkuva pesevän öljyn käyttö. Jos hyvin pesevän öljyn pelkää sitovan koneesta liikaa epäpuhtauksia (mikä on yksi öljyn tärkeä tehtävä), niin vaihtaa sitten vähän useammin. Ei pesevyydessä minun mielestä ole mitään haittaa. Jotkut tuntuvat pitävän öljyä laadultaan sitä parempana, mitä pidempään se vaihdon jälkeen pysyy mittatikusta katsottuna puhtaan näköisenä. Juuri sellaisella vähän pesevällä kone sotkeentuu sisäpuolelta.
Vertailussa pitää huomioida kuitenkin se, että jos se paremmin peseväksi luultu öljy tiivistääkin sylintereissä huonommin, voi nopeampi öljyn likaantuminen johtua suuremmasta ohipuhalluksesta. Tämä pitäisi tosin näkyä jo jonkinlaisena erona huohotinletkun päässäkin. Jos verrokkien viskositeetti on sama ja molemmat ovat mineraaleja tai synteettisiä, niin ei niissä kovin isoa eroa tiivistävyydessä pitäisi kuitenkaan olla. Silloin nopeampi mustaksi meno kielii paremmasta puhdistavuudesta.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
|