Pakkirattaitten vaihto onnistuu laatikkoa puottamatta. Välikardaani irti ja jakolaatikkoa löysäten jolloin saadaan tarvittava tila siirtää välikardaani pois tieltä. Pakkirattaat tulee esille irroittamalla vaihdelaatikon takaosa ja ne lähtevät irti ilman vippaskonsteja. Tosin siirtäjän tangon vahvistaminen ei onnistu ilman laatikon kevyttä purkamista. Siirtäjän tanko antoi ainakin omassani periksi. Heikko kohta näytti olevan tangossa oleva koneistettu kolo joka rajoittaa tangon liikkuvuuden. Tankojen liikettä rajoittaa levy joka "uppoaa" tangoissa oleviin loviin ja on kolmella pultilla laatikossa kiinni. Hitsasimme tangon kolon umpeen ja sorvissa pyöräytimme tangon pyöreäksi. Liikettä rajoittavaan levyyn joutu tekeen vekin että umpipyöreä siirtäjän tanko pääsi liikkumaan. Lisäksi pääakselin laakeri oli kilometrinsä niellyt antaen hyvän klapin joka oli ilmeisesti vääntyneen siirtäjän tangon kans tuonut pakkirattaat liian etäälle toisistaan ja saattanut rattaat tiensä päähän. Siirtäjä itsessään näytti olevan melko vahvaa tavaraa. Suikin pakkirattaitten hampaat eivät alkuperäisesti ilmeisestikkään pääse kosketuksiin koko hammaspinnaltaan. Pienellä sovittamisella pakkirattaitten hampaiden koko pinnan saa hyödynnettyä. Homma hoitui itse siirtäjän haarukkaa kevyesti hiomalla. Parin millin materiaalin poistolla pakkirattaat istuivat napakammin toisiinsa. Saapa nähä tuoko tuo lisä aikaa kestävyydelle. Rattaiden saatavuudesta ei ole suuremmin kokemusta. Itselläni kävi uskomaton tuuri niiden suhteen. Harvemmin lauantai-iltana kahdella puhelulla saa uudet pakkirattaat sopuhintaan napapiirin pohjoispuolelta. Terveiset vain Pellon tien varteen.
|