Moro !
Mulla on SJ413 'ssa Superwinch 'in pieni työkalu, jonka vetokyky riittää juuri tuohon kevyeen autoon. Suoraa vetoa 1140 kg. On maahantuojan alkuperäisvaruste vuodelta 1987 ja nyttemmin olen ymmärtänyt, että on tarkoitettu kaiketi enemmän mönkijöihin. Kuitenkin toiminut erittäin hyvin kovaa käyttöä tuossa, on normaalikäytön lisäksi vedelty paljon isoja kiviä perunamaasta ylös, betonisia kaivonkansia toiseen paikkaan yms. Ja jos vinssin oma vetokyky ei ole riittänyt, on vain peruutettu autolla, toisinaan ottaen vauhtia ja ryskäytetty kunnolla. Joskus on kytkinlevystä tullut sellainen katku sisään, että on pahaa tehnyt, mutta vielä on kaikki kestänyt. Joskus yks tiekarhu veti Suzukin paannejäästä Pohjoisessa Skallovaaran poroerotuspaikan tiellä talviselta vaellusretkeltä palatessa (tie oli kulkukelpoinen mennessä, mutta muutaman päivän päästä oli sulamista tapahtunut kevätaurinkoisessa säässä) käyttäen tuota vinssin vaijeria koukusta kiinnitettynä puskulevyynsä sellaisesta paikasta, jossa Suzukin etupää lepäsi jousiensa päiden varassa jään päällä ja pyörät olivat tyhjän päällä. Hirveä ryskäytys, mutta auto ja vinssi kestivät. Koskaan ei vinssi ole pettänyt. Normaalisti käytän vinssiä myös lumen työntämiseen rakennettua itsetehtyä puskulevyä nostamaan vetäen sopivasta vivusta hiukan vinosti ylöspäin, alas levy painuu omalla painollaan. Mulla on tuossa vinssissä irroitettava parin metrin kaapeliohjaus sisällä olevasta ohjausyksiköstä, joten vinssiä voi käyttää joko sisältä autosta tai vetäen ohjauskaapelin ikkunasta ulos. Sisältä ohjatessa, autoa vedettäessä, on helppo auttaa vedättäen moottorilla samanaikaisesti.
Nyttemmin olen uteliaisuuttani katsellut noita vinssejä ja huomannut, että noita mönkijöijin tarkoitettuja vinssejä on huomattavasti edullisemmin saatavilla kuin isoja, autoihin tarkoitettuja vinssejä ja nuo pienempien isommat mallit riittävät hyvin Suzukin pienen painon vetämiseen. Joten taas yksi etu Suzukille muihin maastureihin verrattuna. Kannattaa tosiaan tsekata noista mönkijöiden vinsseistä, jos vinssiä ajattelee Suzukiin hankkia.
Terv. Risto
|