Mielipiteitä löytyy aina
Ei vaiskaa, toi on aika vaikeeta. Yleensä pidempi akseliväli rauhoittaa auton liikkeitä, niinkuin aiemminkin jo todetaan. Hommaan vaikuttaa kuitenkin monta seikkaa:
* Lumen tyyppi. Onko neitseellistä vai onko polanteita, mahdollisesti piilossa lumen sisällä?
* Auton alustarakenne. Erityyppiset pyöränripustukset käyttäytyvät eri tavalla.
* Rengastus, tietty. Usein kapeampi rengas menee lumessa vakaammin kuin leveä.
* Renkaiden pito ja vastus. Eturengas kohtaa ylensä suuremman vastuksen ja jos samalla takarenkaalla on parempi pito, tulee tilanne, jossa etupää jarruttaa ja takapää työntää ja meno on levotonta.
Kai toi meno on yleensä levottominta polanteita sisältävässä pakkas- tai hankilumessa. Silloin auto vetelee varoittamatta eikä tottele kunnolla ohjausta. Esim. tänään Pöytyällä oli hiukka tämmöiset olosuhteet, kun kävin klapisavotalla. Tietä on ajettu harvakseltaan koko talven ajan ja päällä jonkun verran uutta lunta. Auto ei mennyt yhtään suoraan vaan pyrki koko ajan johonkin päin.
T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/