En ainakaan minä ole kuullut, että karjapuskurit kiellettäisiin. Tuo M1G ja N1G -vaatimus on kyllä tullut huomattua. Eikä siinä mitään epäselvää pitäis olla. Mitä pirua nautaraudalla tavallisessa henkilöautossa tekee? Toisaalta, se asia, mikä itseäni huolestuttaa suunnattomasti on, että esim. poliisiautot ja ambulanssit eivät saa poikkeusluvillakaan karjapuskureita. En tiedä, mutta luulen, että ehkä siitä karjapuskurista voisi olla hyötyä esimerkisi hälyajoa ajavassa lanssissa, jolla on ehkä kuitenkin kohtalaisen suuri riski ajaa esimerkiksi porokolari. Ei haluttais olla potilaana, jos hälyajossa, vieläpä varsin kiireellisessä lanssi kopsauttaa päin poroa sillä seurauksella, että autosta vaurioituu vain syyläri.. Siinä sitä sitten ollaan ihmeissään, kun lähin mahdollinen hoitopaikka on esimerkiksi täällä pohjoisessa joskus jopa 100++ kilometrin päässä. Voipi vitutus olla suuri, kun hoitaja toteaa kylmän viileesti, että "Sori, umppari poksahtaa ihan just, mutta täällä ollaan, että koita vaan kestää. Syyläri on paskana ja kohta akut tyhjenee.." Sama juttu poliisiautoissa, joissa joskus tuntuu, että keulassa vois olla vieläkin enemmän rautaa sitä pahaa paikkaa ja esimerkiksi juuri tuota poroesimerkkiä varten.
Ei aina jaksa ummartaa.
Kaivaa se..
www.nalle-offroad.com