Nyt on nivaa näpräilty. Kesän/syksyn/talven mittaan peltiä kulunut yli 4 m2.. Edelliset omistajat oli taidokkaasti paikannut reiät kävyillä, teipillä,hanskoilla, silikonilla, korikitillä, alustamassalla ja muilla mielikuvituksellisilla keinoilla. Auton ostin uunituoreella leimalla varustettuna, oli ollut vielä rekisteröintikatsastus. Kaikkeen paskaan sitä leiman saakin. Nyt on mätätyöt kuitenkin tehty.
Taakse laitoin 40mm:n korokekalikan jousen päälle ja nostin iskarin kiinnitystä saman verran. Kapulat tein alkuun toveri-nivan antamien mittojen mukaan, ( sisä halk. 85mm) mutta pieneksi jäi. Onneksi on sorvi nurkassa niin sain suurennettua sopivaksi (mulla oli sisälta 91mm).Eteen sama temppu 15mm:n kalikalla, joka vaikuttaa suurinpiirtein tuplasti. Nyt vastaa rajotinkumiin koko ajan. Silvoin kolmanneksen pois ja vastaa edelleen. Pitää nyt kokeilla kuinka ikävä se on ajaa, kun ei jousta ulos ollenkaan.
Miten käy katsastuksessa noiden palikkakorotusten kanssa? Rungon ja jousen väliinhän saa laittaa tavaraa mutta entäs kun Ladassa ei ole runkoa vaan kori?
Kaaret on silvottu ja 235/75/15 Saharat alla Vitaran vanteilla. Edestä sisälokasuojat nakattu kartanolle. Muovisoirosta tehdyt levitykset taitaa ylittää sen 100mm:n rajan. (muistinko oikein?) Eli mitä tuumaa insinööri? meneekö läpi?
Helmat on tehty 70*40*4 palkista, siinäpä taas lisää miettimistä katsastuksessa. Helmalinja nousi muutoksen myötä ainakin 5cm, nyt ensimmäisenä maahan kalahtaa jakoloota ja ulosotto. Panssarit pitäis kai tehdä.
Etupuskurin kiinnikkeistä otin laikalla muutaman sentin pois kun oli niin pitkällä ja kolahteli ojanpenkkoihin. Nyt pellin ja puskurin välissä on sentin-parin rako.
Moottoriksi tuohon omaani on ilmeisesti vaihdett 1500 kuutioinen voimanpesä...? Lohkossa lukee 2103. Vaikuttaa tehottomammalta kuin edellinen 1600 vaikka paperien mukaan ei pitäis olla tehoeroa kuin muutama koni. Ehkä säätämällä saa tuohonkin virtaa.
|