Lateja EI LÄMMITETÄ YHTÄÄN. Moskan painolla ei suoranaista merkitystä lopputulokseen, mitä isompi niin sen hankalampi hallita.
Jos taot tasaisen alasimen päällä tai taot väärin, voipihan se olla haistapaskahommaa.
Jos alasimessa ei ole painaumaa tai syvyydeltään pientä (vaikkapa 1-2mm) kämmenenkokoista monttua, hitsaa alasimeen pieni palko ja hio se lähestulkoon pois. Lyöt kohtaan missä lati on aavistuksen irti alasimen pinnasta, et siihen hitsisauman kohdalle. Ja kun itse pidät latista kiinni, opit löytämään sen oikean lyöntikohdan varsin pian...
En yhdistelisi pakkoja ilman takomista, jää niitä "jo lähes" poikki lateja.
JA en pidä sitä isona hommana, olen luvannutkin joskus muutamille tutuille takoa, kunhan purkavat itse pakat. Ei HJ:n pakkoja montaa tuntia naputtele.
JA älkää liittäkö pieksämistä millään tavalla jousien takomiseen, jos ne ei taivu "mukuttelulla" ilman hikeä, on työtavat väärät. Ei voimalaji. Sillä väkisin ne ei taivu, ei minkään kokoisella lyömätyökalulla, ei edes 20 kilon, senkin olen kokeilut ja lekan katkennut varsi kainalossa rautakauppareissuklle lähtenyt.
HJ:n pakat taoin oppi"isänä" jo eläkeikään ehtinyt asentaja, nuorempana ollut jousipajassa töissä.
|