Efien peltitankit on samat 3.5 ja 3.9. Myös bensapumppu on sama peltitankeissa.
Jos oot tykännyt BW-jakiksesta, niin melkein vois olla helpompaa jättää se, niin ei
tarvii vaihtaa vivustoja ja tehdä kepille lisää tilaa (sivusuunnan liike lukon kytkemiseksi).
Autotalli.com mukaan
3.5 efi on 123kW ja 280Nm, huiput 174km/h ja 0-100km/h 12.3s (automaattilaatikolla)
3.9 efi on 135kW ja 314Nm, huiput 179km/h ja 0-100km/h 10.5s (edelleen automaatilla)
Kiihtyvyydessä on paljon isompi ero mitä tehosta ja väännöstä tulee, muistelen että
3.9 automaattivaihteisto on "aivoiltaan" fiksumpi, ja omassa käytössä perstuntumaltaan
tuo "isolohkon" vaihteisto toimii jotenkin paremmin, vaihtaa sujuvammin tai jotain,
mutta autoilla on ajomäärässä reilun sadantuhannen ero, voi helposti johtua siitäkin.
Mahdolliset erot 3.5 ja 3.9 automaateissa vois joku asiantunvetampi varmistaa?
Suorituskyvyssä voi olla eroa myös rengastuksesa johtuen, mulla on käyttöautossa
(-90 3.9) 235/75r15 nastarenkaat (eli suht pienen ja kevyet nakit), ja auto kiihtyy
kuin pieni eläin, sillä on oikeesti mukava ajella, varsinkin noiden talvikumien kans,
pitoa on hemmetin hyvin joka suuntaan. Isot renkaat = "harvempi välitys" ja samalla
pyörivää tehoa imevää massaa tulee rutkasti lisää (vielä kauemmas kehälle), joten
niiden vaikutus kiihtyvyyteen on selvä, isommat renkaaat ehkä lisäävät himppasen
vierintä- ja ilmanvastusta -> huonompi suorituskyly ja suurempi polttoaineenkulutus.
Ja kolmepuolikkaat on keskimäärin muutaman vuoden vanhempia eli varmaan joitain
kymmeniä tuhansia enemmän ajettuja.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|