Näytä yksittäinen viesti
  #33  
Vanha 01.02.2006, 21:32
HobGoblin HobGoblin ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 29.08.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 280
Perusasetus

Lainaus:
quote:

Toi eka oli varmaan ihan hyvä linkki, mut ku en ossoo englantia...
Isot pojathan sanoo että Pajero ei ole oikea maasturi...?

Mihis väliin mä tuikkaan ne nylonpalikat ja mistä niitä suapi
Anteeksi, oletin sujuvasti että kaikki puhuvat toista kotimaista eli lontoota ainakin auttavasti.
Käyttäjähän tuossa jo selostikin mikä kohta kiikusta ottaa kiinni ja mihin, mutta jospa yritän selventää että miksi, jos osaan.
Eli Lehtijousihan on kaari.
Kun rengas joustaa ulospäin (alas), akseli, joka on kiinni lehtijousessa vetää jousta enemmän mutkalle, jolloin jousen päiden välinen etäisyys pienenee.
Jousen etupää on kiinni rungossa siten että se pääsee ainoastaan kiertymään (vrt. sarana), joten sieltä ei tule helpotusta tuohon pituuden muutokseen.
Takapää sensijaan jossa on tuo riipuke, eli kiikku, pääsee liikkumaan.
Nuo pultit ja mutterit eivät siis ole kiristetty hampaat irvessä kolmen metrin vääntövarrella, vaan ne päästävät riipukkeen kääntymään runkoon ja jouseen nähden.
Vastaavasti kun pyörä joustaa sisäänpäin (ylös) jousi suoristuu, ja sen päiden välinen etäisyys kasvaa. Taas riipuke kääntyy, tälläkertaa siten että alapää kääntyy taaksepäin.

Mahtoiko tuosta nyt sitten saada mitään selvää..

Nylontankoa saa paikallisesta muovi ja/tai kumiliikkeestä ja korotuspalat tulevat rungon ja korin väliin, kuten mainitsemassani keskustelussa on kuvailtu.

Tuota isojen poikien mielipidettä en tässä kommentoi sen enempää, siitä on jauhettu jo ihan riittävästi.

- Isoa kovaa kellon ympäri -
Vastaa lainaten