Zamppa, puhuttiinkohan me samasta asiasta? Käsitin tuosta sun aiemmasta postauksesta että olisit saanut jostain laturista enemmän ***virtaa*** vaihtamalla siihen erilaisen lataussäätimen, jossa on korkeampi jännitearvo? Käsitin sitten vissiin väärin vai?
Noitten lamppujen kirkkaammasta palamisesta isommalla jännitteellä siis ollaan samaa mieltä, kun vakiovastuksen yli jännite kasvaa niin tietysti virta ja tehokin suurenevat.
Laturin pukkaamalla virralla ei sähkövinssiä paljon pyöritetä, kovalla vedolla ne haukkaavat satoja ampeereita (omalle warnille on mitattu yli 600A) eli virta tulee pääosin akuista. Riittää että laturi pitää akut riittävän hyvässä varauksessa, eikä ylijännitteellä kiehuta niitä pilalle.
Ainakin oman kokemuksen perusteella isoa laturin tehoa tarvitaan nimenomaan jatkuvaa tehoa vaativille jutuille, mun tapuksessa ainoa tällainen on kattovalot, vinssille ja kaikille muille kilkkeille riittää hyvin ainakin rangessa vain vähän vakiolaturia tehokkaampi, mulla nyt ollut muutaman vuoden 90a bosch paikallisesta tarvikeliikkeestä, orkkislaturi tais olla 65a.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|