61:sen laturihan on sen verran nykyaikaista mallia että siinä on hiilet ja säädin samassa paketissa, eli siinä päällä on kansi johon latauspiuha menee, niin piuhat irti, mutterit auki ja kohta sulla on koko paketti kädessä.(irroitusvaiheessa katso tarkkaan että missä järjestyksessä purat kaikki ne eristysrenkaat ettet sitten kasatessa pistä piuhoja oikosulkuun.(varsinkin se paksuin kaapeli siinä päällä) Ja sitten kun sulla on se säädin-paketti kädessä ja jos hiilet tulee omin avuin pihalle noin 2-3mm niin vaihda hiilet(uudet hiilet tulee ulos n. 10-15mm). Ei välttämättä aina mikään maailman helpoin homma,(varsinkin siinä vaiheessa kun yrität uittaa uuden hiilen karvoja siitä millin reiästä läpi) mutta ite oon aina saanu vaihdettua.(lue-hyvät hermot) Mutta jos vanhoja hiiliä on vielä jäljellä reilusti, niin ota laturi irti ja vie asian tuntevaan liikkeeseen huoltoon, voi nääs olla että siellä on diodi-siltoja pimeänä ja jotka maksaa sen verran että äkkiä tulee edullisemmaksi vaihtaa koko laturi.(paitsi jos kaveripiirissä on osaava kaveri joka osaa vaihtaa ne)Yleensä kyllä jos diodi-silloissa on häikkää niin kojelauta vilkkuu kuin joulukuusi tai sitten kaikki merkkivalot palaa yhtäaikaa ja luultavasti siinä vaiheessa on apparin jalkatilan sivumuovin takana oleva rele on entinen(maksaa ihan viittä vaille v-sti kokoonsa nähden ja tarvikkeena ei saa)ja ne rikkinäiset diodit polttaa sen releen. Mutta luulen että noilla häiriöillä selviät vielä pelkällä hiilien vaihdolla. Ei oo kyllä koskaan tullu kysyttyä että mitä maksaa koko hiili-säädin paketti....
|