Lainaus:
quote:Pitääpi kokeilla jos sen saisi mitattua. Ei kyllä taida tavan työntömitalla onnistua, siihen ne mittavälineet jääkin..
|
Joo, ei onnistu työntömitalla kun suurin kuluma ei ole siinä heti kannen alla, vaan ylimmän männänrenkaan kohdalla.
Tarttet sisämikrometrin lainaan jostain. Jos tämä ei onnistu ja haluat jo viikonloppuna jonkun tuloksen, niin tee sylinterinhalkaisija + 1 mm pyöreäpäinen metallitikku ja sovita sitä sylintereihin poikittain. Viilaa ainetta pois kunnes just mahtuu kääntymään sylinterissä ja sitten mittaat tikun pituuden. Saat ainain likiarvon.
Mittaa männän halkaisija helmasta poikittain.
Käyntivälys lasketaan edellisten erotuksena. Uudelle konelle tai koneistuksen jälkeen 0.050 - 0.062 mm. Jos sulla vielä alle 0.10-0.12 mm, niin en ryhtyisi koneistushommiin lainkaan.
Lainaus:
quote:Missään ei näy minkään valtakunnan mutteria joka pitäis palikan paikallaan?
Kyllä sinne taakse saattaisi jotain saada, mutta näyttäisi siltä että jokin kehä on siihen jengalla pyöräytetty kiinni ja sen jälkeen hepattu kiinni..
|
Luulin, että olet ottanut pultin pois siitä päästä kun kierrereikä näkyy ...
Lainaus:
quote: ... ja pumpun vetoakselilla raa'alla voimalla auki, jos se oiskin vaan iso pultti/mutteri.
|
Tuo viritys koneen etupäässä on siis PTO palopumpulle! Nyt kun tota katsoo tarkemmin, niin näyttää sellaiselta.
Jos siinä edessä näkyy kampiakselin etupää ja sen sisäkierre, niin ei oikein voi olla ulkokierteellä kiinni, ellei sitten ole teetetty ihan erilaista kampiakselia. Vakiossa on lieriöpää kahdella kiilauralla.
Oliskohan tuossa semmoinen kiinnitys, että sillä hitsatulla ulkokierteellä kiristetään kartio ulkopuolelta puristamalla kampiakselin etupäähän, jotta sieltä saa voimaa ulos? Ne pari pientä kiilaa eivät kumminkaan kestä isompaa momenttia.
Onko siinä yksi vai kaksi kierrettä ulkopuolelle? Siitä ulommasta raosta ei kuvasta näe oikein varmaksi.
Tommoinen kartiokiristys voisi aueta, kun laikkaat hitsit pois varovasti ja kierrät sitä ulkokehää aukipäin. Saako siihen jonkun työkalun kiinni? No, ainakin hitsaamalla tietty. Sisäkehä saattaa sitten helpata, kun ulkokehän saa irti.
Tämä nyt ihan mutua.
Ja vielä yksi juttu: Jos viet lohkon koneistamoon, niin siihen voisi samalla laittaa seetit pakoventtiileille ja uudet venttiilit, jotta voisi ajaa lyijyttömällä bensalla.
T, Antti