Viestiketju: pajeron napalukot
Näytä yksittäinen viesti
  #20  
Vanha 18.01.2006, 19:29
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Puhutaankohan nyt eri asioista?
Kun ylempänä puhuin napalukot kiinni ajamisesta,tarkoitin takavedolla ajamisesta niin, että napalukot ovat kiinni, mutta etuvoimansiirto on irti.
Jos menee litra enemmän satasella (Vitara) niin onko tuo napalukot kiinni ja nelivedolla ajaen?
Silloin jäykällä nelivedolla meneekin enemmän, koska kardaanien välille kertyy pänniä. Samoin kurvia ajettaessa huomaa kuinka voinmansiirto ottaa vastaan.
Jos taas ajetaan etuvoimansiirto irti, mutta napalukot kiinni, ei kulutus voi nousta litralla. Eikä etuperä kurveissakaan voi ottaa vastaan, jos se on kunnossa.
Tietenkin pieni kitka ja hitaus on, mutta se on niin pieni, ellei vaikutusta polttoaineenkulutukseen pysty mittaamaan. Omaan entiseen Pajerooni on nyt jyrätty joku 450' km etuvoimansiirto kiinni, eikä jakolaatikon ketjulle ole käynyt yhtään mitään.
T, Antti
Luulen, et periaatteessa samasta asiasta puhutaan. Eli kun napalukot on edestä kiinni, pyörii mukana aina vetoakselit, etukardaani ja jakolaatikon hilut. Kytkettäessä neliveto, tulee tietenkin tosi paljon enemmän ajovastusta, kun etu- ja taka-akseli pyrkivät pyörimään samaa vauhtia.

Vaikka etuperä olisikin kunnossa, tulee käännöksissä vastusta tasauspyörästön toiminnasta, sillä kaikki kapineet, joissa on välissä ratasvälitys, syntyy tehohäviötä jonkin verran.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten