Vuosimalli olisi auttanut ...
Ongelma ei ole (pelkästään) ketju, vaan se, ettei jakolaatikossa ole keskitasauspyörästöä (oletuksella, että on niin vanha).
Siinä tilanteessa on aivan sama välitetäänkö voima etukardaanille ketjulla vai hammasrattailla. Etu- ja takapään pienistä pyörimismatkaeroista johtuen voimansiirtoon tulee jännitystä, joka ei pääse purkautumaan kuin renkaan luistaessa. Eli pitävällä pinnalla rasitus koko voimansiirrossa (napalukon, murrokset, vetararit, perät, kardaanit, jakolaatikko) on niin suuri, että jotain rikkuu. Ei välttämättä heti, mutta aivan satavarmasti jonkun ajan kuluttua.
Jos autossa taas on mahdollisuus jatkuvaan nelivetoon (olisko ollut Pajerossa Super Select), siinä täytyy olla tasauspyörästö (tai vastaava) etu- ja takakardaanien välissä. Silloin nelivedolla ajamisesta ei ole mitään haittaa. Päinvastoin voisi sanoa, että silloin pelkkä takaveto on täysin turha, koska jatkuva neliveto on parempi.
Jatkuvan nelivedon etuna normaaliajossa on vetävän voiman jakautuminen tasaisesti kaikille pyörille ja sitä kautta luistojen väheneminen. Tietty teinipojat eivät tykkää tästä, kun perää ei enää saa liippaamaan
T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/