Näytä yksittäinen viesti
  #15  
Vanha 14.01.2006, 13:55
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

> Mulla on semmonen kuva, että Torsenissa ei vaikuta, vaikka oiskin toinen pyörä ilmassa

Paljonko on nolla kertaa mitätahansa? Käsittääkseni torsen osaa siirtää vääntöä paremmin
pitävälle puolelle, mutta senkin saama vääntö on aina suhteessa huonommin pitävään puoleen.

Eli mun mielestä toinen pyörä ilmassa tilanne on sama tavallisella tasauspyörästöllä ja
torsenilla, paitsi kun auttaa jarrulla, niin torsenilla saa enemmän vääntöä maassa olevaan
pyörään pienemmällä jarruvoimalla, eli ristiriipunnasta pääsee irti pienemmillä voimansiirron
rasituksilla (kun pitää yhtä aikaa painaa jarrua ja kaasua).

Disclamer: oma käsitys torsenin toiminnasta perustuu netistä saatuun hajanaisiin "tiedon"
paloihin, jos meni väärin niin korjatkaa, kiitos.

> Kitkalukosta (taka-akselilla) ei tietenkään ole mitään haittaa

Paitsi jos on tilanne missä nimenomaan tarvitaan normaali avoin tasauspyörästö, talviajo tulee
ihan ekana mieleen, ja maastossakin jotkut tilanteet, esim. poikki rinteeseen ajaminen, jossa
molempien renkaiden sutiminen valuttaa akselia heti alamäkeen.

Disclaimer 2: en oo ikinä ajanut kitka"lukollista" autoa, yllä oleva mutu-periaalleella (niinkuin
tälläkin palstalla aika iso osa mistatahansa?).

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten