Lainaus:
quote:
Mulla on hajonnut Pajeron automaattinen napalukko. Ei tarvittu edes mitään hevioffia, meni uudesta autosta heti takuuajan jälkeen.
Manuaaliset napalukot ovat kestävämpiä, mutta niistäkään ei ole juurikaan hyötyä (voimansiirron kuluminen, polttoaineen kulutus). Ainakin ne kannattaa pitää kiinni aina kun nelivetoa edes saattaa tarvita. Eli koko talvi ja kaikki tieltäpoistumiset.
Kytkettävän nelivedon kanssa ainoa tilanne, jossa manuaalisista napalukoista on hyötyä on silloin, kun etuvedosta rikkuu jotain: silloin koko etuvoimansiirron saa irrotettua helposti ilman vetareiuden tai kardaanien irrottamista.
Kitkalukko pystyy siirtämään vain rajoitetusti momenttia huonommin pitävältä pyörältä paremmin pitävälle. Se toimii hyvin talviliukkaalla, kun pito- ja painoero pyörien välillä on pieni. Pyörän pitovoimahan on pitokerroin x paino. Jos toinen on nolla, myös tulo on nolla.
Maastossa tilanne on aivan toinen: pitokerroin vaihtelee enemmän, jousitus joutuu äärimmilleen (ja lopulta renkaat irtoavat maasta, eli pito on nolla) ja etenemistä vastustavia voimia (lähinnä epätasaisuuksista jouhtuen) on paljon enemmän ja kitkalukko ei pysty siirtämään enää riittävästi voimaa heikommin pitävältä pyörältä pitävälle, jotta eteneminen voisi jatkua.
Mekaanisen lukon kanssa veto on edelleen maksimaalinen, vaikka toinen pyörä olisi ilmassa, koska maassa olevalla pyörällä onb kaksinkertainen paino ja pito on silloin pitokerroin x 2 x yhden pyörän paino.
Kitkalukosta (taka-akselilla) ei tietenkään ole mitään haittaa, mutta apu maastoajossa on rajallinen.
Tulikohan toi nyt selvästi sanottua?
T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/
|
Selvä ja hyvä vastaus, kiitoksia!
Eikös noita kitkalukkoja voi säätää jotenkin?
Ja jos toinen pyörä on ilmassa, käsijarrulla voi avittaa, eikös vaan. Sama ongelma on kai Haldexissakin.
Sekakäyttäjälle tuo kitkalukko on varmaan ihan riittävä ja jos maastoajo on enimmäkseen safaria, niin sillä vielä pärjännee.
-P-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-
Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤