Viestiketju: Turvatankki Q...?
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 11.01.2006, 14:57
ToniH:n Avatar
ToniH ToniH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen

Rekisteröitynyt: 05.04.02
Sijainti: Finland.
Perusasetus

En ole mikään metalliasiantuntija. Kirjoitin siltä pohjalta, että maailmalla tee-se-itse -miehet ovat tehneet mm. Landyihin rosteritankkeja ja niiden ratkeaminen on ollut kokemusten perusteella aika yleistä. Rosteri kuulemma tärinässä kovettuu (väsyy) ja menettää lujuutensa (work hardening?). Myös kaupalliset LR rosteritankit ovat kuulemmas varsin lyhytikäisiä. En ole tutkinut mitä rosteria noissa on käytetty, ehkä tosiaan matskuvalinta mennyt pieleen?

Sensijaan olen itsekin nähnyt monta itse tehtyä alutankkia, joiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa - ainakaan muutaman vuoden käytössä.

Se on tietysti aivan eri juttu, että mitkä erikoisosaamiset ja resurssit jollain ammatikseen säiliöitä valmistavalla taholla on valita oikeat metallit ja suorittaa niiden käsittelyt kuin mitä löytyy keskimäärin tee-se-itse miesten talleista ja taidoista. Mutta tämä pätee varmasti oli materiaali mikä vain.

Ehkä ne kaikki kestää ok jos tankin vaimentaa ja tukee jollain ilveellä kunnolla?

Kisatankeista: vaahto on tosiaan yleensä loiskumista estämässä, niissä on usein jostain joustavasta matskusta (kumi tms.) tehty sisätankki, joka pitää bensan sisällä onnettomuustilanteissa jos kuori ratkeaa. Tankki voi myös olla kokonaan jotain joustavaa materiaalia.

Edited by - ToniH on 11/01/2006 16:58:12
Vastaa lainaten