Ensimmäisissä versioissa käytettiin neekeriversiota, jossa kaikki oli ratin sisällä, se oli hinnat alkaen mallien varuste (ei mikään yleinen). Hyvin nopeasti siirryttiin sähköohjaukseen jo yhden tyynyn kanssa, koska turvavyön kiristimet tuli samoihin aikoihin sähköisen ohjauksen piiriin.
Olen muutaman turvatyynyn räjäyttänyt ja kunnioitan kyseistä laitetta.
Liki 2v sitten sain kaupungissa uuden Lagunan perään aika reilulla nopeudella. Hyppäsin autosta pois ja kaveri kirosi kovasti, tuumasin, että Lagunasta laukesi molemmat etupussit. "Kato perkele, ei huomannut" siis pussien laukeaminen ja kasaan menokin on aika nopea tapahtuma, varsinkin kun on ehkä muutakin mietittävää. V70stä laukesi Whips ja autoa oiottiin takapäästä kovasti.
Turvajärjestelmien kanssa toimiessa en suosittele yleistämiseen ja itsevarmuuteen. Koska niissä tapahtuu aika voimakasta kehitystä saman merkin eri malleissa on suuria eroja ja vuosimallikohtaisia eroja puhumattakaan eri automerkkien tavasta toteuttaa järjestelmät. Siis ensiksi kannattaa hankkia auton turvajärjestelmistä tarvittavat tiedot ja kun ne on. Niin sen jälkeen tekee ne toiminpiteet, mitkä tarvitsee ja tietää oikeaksi toimenpiteiksi.
j.h
"tehkää niin kuin minä kirjoitan, älkää niin kuin minä teen"
|