Huoltovapaa akku haihdutta kyllä nestettä,mutta huomattavasti hitaammin kuin tavallinen.Normaali käytössä noihinkin on jouduttu vettä lisään.Kalsium akku ei haihduta nesteitä.
Ja kun monissa akuissa ei enää ole tuota tuuletusletkun paikkaa.
Bannerin kalsium akuissa on patentoitu accu safe korkki.Se päästää mm. ylilatauksen aiheuttamat paineet pihalle,mutta pitää nesteet sisällä.Vaikka akku on ylöalaisin,ei nesteet pääse ulos.Ja vielä tärkeämpi,ulkopuolelta akun sisälle ei mene mikään,mikä voisi räjäyttää akun.
Hommasin Nivaan kesällä kanssa tollasen samallaisen Bannerin kuin PEE:llä.60 amppeerisen kokoinen 70 ah,kylmäkäynnistystehoa oli vissiin 760 amppeeria.Ei oo virta loppunut.Löytyy myös 90ah akku joka on 100ah kokoinen.Nämä AMG akut tulevat yleistymään autoissa ensiasennus akkuina.
Joku kesä taaksepäin juttelin äijän kanssa joka oli autotallin edessä käynnistellyt pitempään seissyttä autoa.Rööki suussa oli laittanut apukaapelit kiinni.hetki ja sitten jysähti.Oli lentänyt tallin seinää päin.Kertoi että jos olis mennyt taju,olis näkö lähtenyt.Onneks ei mennyt ja tallin kulmalla oli ollut rännin alla vesitynnyri.Sinne sukelsi alle kolmen sekunnin,kuulemma.Tämä "huuhtelu" oli pelastanut silmät.Terveyskeskuksessa oli hoidettu loput.
En usko että rööki olis aiheuttanut,mutta saattaa olla.Luulen että kipinä kun oli laittanut apukaapeleita..
***Feel the power of...NIVA***
SORONÓ Off-Road Team #2