Viestiketju: Lisä akun laitto..
Näytä yksittäinen viesti
  #81  
Vanha 09.01.2006, 10:55
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Toiston kertausta, mutta on sen verran vakava asia, että kerron vielä yhden tositarinan, jossa sattui akun räjähdys. Ei onneksi sattunut henkilövahinkoja (tuuria) eikä ollut oma autokaan. Tässä tapauksessa kipinä tuli joko akun sisältä, jossa ilmeisesti joku yhdyssilta katkesi tärinän vuoksi tai sitten akunnavan välistä huonon kenkäkontaktin vuoksi. Mahdoton sanoa enää. No, akku posahti kesken ajon, konepellin kulma vääntyi ylöspäin hieman irvistämään ja akun paikalla oli vain kengissä roikkuvat akunnavat, niissä roikkui rippeet päätykennojen sisällöstä ja akun pohjalevy oli akkutelineessä kiinni. Kaikki muu oli pitkin tietä ja konehuonetta.

Jos akussa ei ole omaa kaasunpoistoletkua (ja sitä johdettu ulos), täytyy vedyn päästä katoamaan taivaan tuuliin mahdollisimman helposti. Tämän takia sen akkukotelon pitää olla hyvin tuulettuva, eli saadaan vety-happi-seos pois sieltä (tai edes laihenemaan), missä on lähellä niitä sähkökytkentöjä (navat, pääkytkin). Vety kevyenä lähtee ylöspäin, joten akkulaatikon yläosassa pitää olla tuuletusreikiä. Jos kotelon kansi on tiivis, ei pohjassa oleva letku juurikaan auta tuulettamisessa. Akun tuottamat kaasut on rähäjdysherkkyydeltään ikävästi aika optimaaliset, eli palamisreaktio kuluttaa kaiken akun tuottaman vedyn ja hapen muodostaen vettä.

[u]Kuten jo monessa viestissä todettiin, ainoa oikea konsti on johtaa kaasut suoraan akusta ulos, ei sähkökytkentöjä sisältävän kotelon kautta.</u> Koteloon tullut vety-happi-seos pääsee sinne pääkytkimen sisään. Jos akkuun ei saa kytkettyä suoraan kaasunpoistoletkua, on akkuliikkeissä myytävänä sellaista kaasukorkkisarjaa, jossa akun omat korkit korvataan letkunipoin varustetuilla. Nipoista korkit ketjutetaan yhteen, toiseen päähän tulppa ja toiseen se kaasuletku. Tällainen minulla on mm. kesämökin akkusähkösysteemissä, jonka akku on sisällä ja letku johdettu ulos. "Kaasukorkkeja" on myös valmiina lohkoina, eli joko koko korkisto tai kahdessa osassa menee painamalla korkinreikiin tulpaksi ja päästä lähtee se kaasuletku.

Yksittäiskorkkeja sisältävän kaasukorkkisarjan korkit toisiinsa kytkevä putkitus hankaloittaa niiden korkkien avaamista jonkin verran, joten helpompi olisi akku, jossa saa sen letkun kytkettyä akun omaan koteloon. Tällainen saattaa vaatia vaihtamaan huohottavat korkit tiiviimpiin, ellei alkuperäiset korkit sisällä jonkinlaista ylipaineventtiiliä (päästää kaasua ulos vasta pienellä ylipaineella). En tiedä, kun ei ole ollut tuollaista kaasunipalla varustettua akkua koskaan, vain kaasukorkkisarjoja. Osaava akkuliike neuvoo kyllä kysyjää.

Ns. suljetut (hyytelö)akut on auton sisällä parempia, kunhan niitä ei ladata liikaa. Jos latausjännite on liian korkea, tulee suljetusta akustakin jossakin vaiheessa jotakin ulos, koska niissä on kuitenkin oltava varoventtiili. Normaalikäytössä aineet pysyy sisällä kyllä hyvin. Myös asennussuunnan vapaus helpottaa, eikä liemet ala tiputtamaan, vaikka liittyisi kylki- tai kattokerhoon.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on


Edited by - JiiPee on 09/01/2006 10:58:01
Vastaa lainaten