Meillä on täällä duunissa hätäkäyttössä dieselkäyttöisiä isohkoja pumppuja, tehot luokkaa 150 - 200 kW.
Pumppujen ja moottoreiden välissä on kardaaniakselit. Ne on linjattu niin että ovat varmasti pari astetta "vinossa" koska muutoin ristikot saattavat alkaa jumittamaan. En itse tiedä asiasta sen tarkemmin, mutta eräs täällä duunissa oleva autoja harrastava tyyppi sanoi että pitää olla pieni kulma.
Asia tuli ilmi kun meillä katkes pari tällaista kardaania. Syy ei ollut kulmissa tarkistettiin vaan värähtelyissä ja resonoinnissa. Meillä ei ollut tietoa ettei ko. laitteitta saanut ajaa liian pienillä kierroksilla. Niitten normaali käyntinopeus on n. 1800 rpm ja me ajoimme alle 1500 rpm jolloin momentti ja värähtely oli maksimissaan, mikä johti kardaanien katkeamiseen ym. muihin veemäisiin harmeihin.
HJ61-89
SLCK #68
|