Viestiketju: tyhmä kysymys
Näytä yksittäinen viesti
  #17  
Vanha 08.01.2006, 21:39
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

Lainaus:
quote:
> Etuvetarilla menee maksimissaan yhdenpyörän tiehen välittämä voima ja kardaanilla menee maksimissaan kahden pyörän tiehen välittämä voima.

Hmm.. tuumailin tuota hetken, eikä auennut. Onko voima vääntöä vai tehoa (vääntö kertaa pyörimisnopeus)? Lukot tai
niiden puute sotkee tuota jonkinverran, jos autossa on kaikki lukot päällä niin (lähes) koko moottorin voima menee
jossain tilanteessa yhteen pyörään (=sille, jolla on pitoa), ja vetari vääntää perävälityksen verran enemmän kuin
kardaani (perävälityksestä riippuen, tyypillisesti välille 3-5).
-Paavo
Voimalla tarkoitin voimaa :-). Ehkä oikeampi oppisemmin olisi pitänyt käyttää vääntömomenttia, joka on voiman tulo.

Kardaani on suurimmalla kuormituksella, kun sen takana olevat pyörät ovat pitävällä pinnalla, suurella akselikuormalla ykkösvaihteella, tällöin menee sen läpi kahden pitävän pyörän vaatima vääntömomentti.

Pienillä vaihteilla voimansiirron kestävyyden määrittelee suurin mahdollinen vääntömomentti, jonka rengas pystyy välittämään tiehen. Suuremmilla vaihteilla tulee ratkaisevaksi moottorin tuottama vääntömomentti.

Vetoakselissa on välityssuhteen verran pienempi vääntömomentti (M/(3...5)).
Kardaanissa menee kahden pyörän välittämä vääntömomentti.

Siis huonoimmillaan pitäisi varmuuttaa olla 1,5 ja parhaimmillaan 2,5, jos muut olisi arvot vertailukelpoiset.

j.h

En tiedä auttoiko vai pahensiko, vai meniköhän noi edes oikein :-(

Edited by - jpisteh on 08/01/2006 21:52:12
Vastaa lainaten