Viestiketju: Lisä akun laitto..
Näytä yksittäinen viesti
  #44  
Vanha 08.01.2006, 12:23
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Selittäkääs nyt vielä miksi erikokoiset akut nimenomaan rinnan kytkettynä on huono juttu?

Laturihan yrittää ylläpitää normaalin latausjännitteen, oletetaan se nyt vaikka 14 voltiksi,
ja molemmat akut ottaa sähköä sisään ihan varaustilanteesta riippuen, iso tietysti enemmän.

Ja kun akuista tarvitaan virtaa esim. startatessa tai vinssatessa niin kumpikin puskee sitä
sen verran kuin tarvitaan tai pystyy.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

En löytänyt asiaan mustaa valkoisella,mutta 11 vuotta akkujen kanssa maahantuojan toimesta touhunneena asiasta on ollut puhetta monelta eri taholta.Koitan selittää jotain.
Jos akut on eri kokoiset,laturi työntää virtaa pääosin pienempään akkuun.isompi ei lataannu täyteen missään vaiheessa.Tämä syö sen isomman kapasitteettia.Ja jos toinen akku on vanha,toinen uusi,yleensä laturi varaa pääosin sitä heikompaa akkua.
Näissä tapauksissa on sattunut että vanha akku on mennyt oikosulkuun ja rikkonut jonkin ajan kuluessa uuden akun.Ja on latureitakin hajonnut em. syystä.Muta jokatapauksessa akun käyttöikä lyhenee oleellisesti.
Normaali käytössä em. ilmiöt eivät välttämättä aiheuta mitään ongelmia,auto lähtee käyntiin ja toimii ok.Kukaan ei huomaa mitään.Mutta Kuorma-autoissa,metsäkoneissa ym. kovassa käytössä keskenään erilaiset akut eivät useimmiten toimi.Offi käytössä,jos vinssillä,valoilla ym. on käyttöä,on akut kovilla.
Eli se heikompi akku syö vahvemman akun.Ja auto toimii vähän niinkuin yhdellä akulla koko ajan.No monessa autossa se riittää..


Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten