itseäkin on pitkän aikaa vaivannut. paljon on paperia tuhottu kun on suuniteltu.
eli muutamia kysymyksiä viisaimmille.
lähdetään nyt vaikka tästä liikkeelle:
a. kun katsotaan autoa rungonsuuntaisesti. niin akselistä lähtee 4 pituussuuntaista tankoa. miksi tangot ovat tietyssä kulmassa auton runkoon nähden? miksi ei voi olla aivan suoraan, vai voiko? onko ihan vaan vääntöjäykkyyden takia?
b.kun tangot ovet eripituisia ja joustot ovat pitkät, pyrkii akseli kääntymään itsensä ympäri ja nivelkulma muuttuu todella jyrkäksi. vai tuleeko normaalisti edes niin suuria joustoja että kulma muuttuisi liian suureksi? tietysti sehän riippuu aivan siitä että kuinka suuri pituusero tangoilla on?
c.mitäs jos tekisi "ylemmistä" tangoista pidemmät eli sisäänjoustossa nivelkulma muuttoisi enemmän kardaanin suuntaiseksi? vaiko onko pituudet laskettu auton joustojen mukaan sopivaksi kompromissiksi?
d.jos tangoista tekee yhtä pitkät niin silloinhan nivelkulma pysyisi vakiona kokoajan? eikös tämä olisi paras. LaaLaa:ta lainaten: "Tukivarsien kulmilla ja pituuksilla saadaan jousitus supistumaan, aukeamaan tai pysymään paikallaan", nyt meni yli hilseen? voisko joku selittää hiukan?
e.pitääkö tankojen olle horisontaalisesti kallistettu yhtäpaljon, ja vaikuttaako se toimintaan mikäli eivät ole? jos kulman ovat eri niin vaikuttaako se akselin siirtymiseen pituussuunnassa jouston aikana?
ainahan akseli tietysti hiukan siirtyy jouston aikana, ellei sitten ole kyseessä sellainen konstruktio että on lehtijouset missä on molemmissa päissä riipukkeet, ja pituussuuntainen liike olisi estetty juuri niillä pituussuuntaisilla tangoilla.
f. tämä menee jo hiukan ohi topickin mutta kysytään nyt kuitenkin.
eli taas tästä ikuisuusaihe katsastuksesta.
pitääkö olla lujuuslaskelmat ja luokkahitsarin paperit jos tollasta yrittää leimata? oletetaan että ollaan muutettu lehtijousellisesta kierrejouselliseen? siis tarkoitan lain mukaaan, en sitä että meneekö läpi?
meinasi unohtua vielä.
g.vielä panhard tangosta.eli kun toinenpää pistetään akseliin kiinni ja toinen runkoon kiinni. niin eikös silloin sisäänjoustossa akseli pyri liikkumaan joko oikealle tai vasemmalle kiinnityksestä riippuen?
vai kumotaanko tämä liike mitoitttamalla tanko jonkin tietyn mittaiseksi?
Edited by - timo.l on 05/01/2006 18:32:33
|