Näytä yksittäinen viesti
  #22  
Vanha 05.01.2006, 10:03
KariS:n Avatar
KariS KariS ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.02.05
Sijainti: Pietarsaari, Finland.
Viestit: 156
Perusasetus

No ihan noin kaffitunnin ratoksi ilman taulukoita voin heittää, että dieselin ominaislämpökapasiteetti on noin puolet veden ominaislämpökapasiteetista, eli jotain 2,1 kJ/Kg C.

Tarkoittaa suomeksi sitä, että jos sinulla on tankissa 100kg löpöä (ISO tankki), niin sen lämmittämiseksi 20C -> 80C tarvitaan noin 12600 kJ.

Ilman ominaislämpökapasiteetti on noin 1 kJ/kg C. 12600 kJ:llä voidaan jäähdyttää 80 -> 20 C noin 210 kg ilmaa. Tästä voit sitten laskea paljonko kuutioita tuo on, siihen pitäisi olla taulukko, muisti ei enää riitä, sillä massa riippuu paineesta myös

Lopputuloksena huomaat, että jos autosi kuluttaa 10 kg tunnissa, ei tuo 10 kg jäähdytä oikestaan yhtään mitään... ei vaikka paluukierto olisi mukana.

En muista liioin ulkoa, missä lämpötilassa dieselöljyn viskositeetti laskee niin alas, ettei se enää voitele pumppua, villi heitto voisi olla joku 80-100 C.

Tästä oli siis kyse.

/Kari

-> Back to work...

<- BACK from work to EDIT: polttoaine/ilmasuhdehan on jotain 1:15 luokkaa, eli ilmaa kuluu 1 kg polttoainetta kohden n. 15 kg, ei tarvi mennä edes kuutioihin... tuo osoittanee ajatuksen mahdottomuuden.

-> NOW back to work!!! (innostuu välillä liikaa...)

"Better pissed off than pissed on!"

Edited by - KariS on 05/01/2006 10:13:37
Vastaa lainaten