Viestiketju: remmi ahtimesta
Näytä yksittäinen viesti
  #24  
Vanha 25.12.2005, 21:15
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Kokeileppas pistää auton tehopenkkiin, mittaa tehot samoilla moottoriöljyn lämpötila (jotta se pysyy vakiona). Tee veto kylmällä välijäähdyttimella ja kuumalla välijäähdyttimella (lämpötila eroa helposti yli 40 astetta mittauksen alussa). Mittaustulokset ovat aika erilaiset noissa kahdessa penkkivedossa. Painava kylmä välijäähdytin sitoo energiaa enemmän kuin kevyt lämmin välijäähdytin, sidottu energia tulee lähinnä kuumasta ahtoilmasta. Tehopenkissä ei yleensä ahtoilmajäähdytys toimi ns. normaalista/maksimaalisesti samoin off-roadissa. Ehkei mitään käytännön merkitystä, mutta tehopenkki antaa lähelle 10% tehoja enempi.
Aikaisemmin oli puhetta enemmän kanavien lämpökapasiteetista, ei niinkään välijäähdyttimen. Enkä ole nähnyt yhtään paksuseinämäisestä putkesta tehtyä välijäähdytintäkään, vaikka siinä olisikin suurempi lämpökapasiteetti kuin noissa ohutseinämäisissä.

Jos tehoero ääripäiden välillä on 10% on se normaalitilanteissa varmasti jo alle 5% eli ei kyllä mitään käytännön merkitystä maastossa tai tiellä.

Lainaus:
quote:Heikko ahtimen hyötysuhde, eli tehoa hukataan lämmittämiseen, minkä lämmittämiseen, ettei vain imuilman lämmittämiseen?
Tämän jo myönsin tuossa aiemmin.

Lainaus:
quote:Turboahdin vähentää kampiakselitehoa vähän, turbossa tehoa häviää SUURIEN pakokaasuvirtausvastusten vuoksi. Enemmin laitan vapari autoon Marteliuksen peltipakosarjan kuin jonkun "Solmun" ahdistukseksi.
Miksiköhän varsinkin dieselmoottorivalmistajat kumminkin käyttävät tota turboa, vaikka se niin paljon ahistaakin?


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/
Vastaa lainaten