Viestiketju: remmi ahtimesta
Näytä yksittäinen viesti
  #16  
Vanha 23.12.2005, 22:29
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lämpötila siirtyy lämpimästä kylmempään päin (tai joitan sellaista) kaikissa ahtimissa.

Turbon keskiosassa harvemmin on yli 150 astetta lämpöä (öljy pilaantuu 150 asteen paikkeilla ja vesi kiehuu 130 asteen paikkeilla paineistetussa järjestelmässä). Voisi olettaa, että turbiinikammion pintalämpötila pyörii jossain 100 asteen huippeissa maksimissaan.

Roots ahdin on yleensä tukevasti kiinni moottorissa, joten sen lämpötila on lähellä moottorin lohkoa, joten lämpötila on helposti päälle 6O astetta.

Rootsissa on virtausnopeus huomattavasti hitaampi kuin turbossa, joten lämmintä metallipintaa on enempi imuilmaan kosketuksessa ja pidemmän aikaa kuin turbossa.

Kyllä turbo lämmittää imuilmaa enempi kuin mekaaninen ahdin johtumalla, mutta kuinka suuri ero sillä on???
Taitaa olla ero aika merkityksetön?

j.h

Off-Road ajossa harvoin ajetaan pitkiä aikoja täysillä ahtopaineilla (nilkka suorana). Silloin on merkitystä myös imusarjan ja välijäähtimien massalla (ahdettaessa lämpenevien osien massalla ja niiden ominaislämpökapasiteetilla).

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten