Viestiketju: remmi ahtimesta
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 23.12.2005, 09:55
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Lainaus:
quote: Oikein mitoitettu remeliahdin on sikäli hyvä laite, että se ei muodosta niin paljoa kuumaa kuin taas pakokaasun lämmittämä turbo. Viileämpi ilma kuitenkin sisältää enemmän happea, jne, diibadaaba.
Taisi tulla otettua yksi kalja liikaa?

Ei turboahtimessakaan ilma lämpiä käytännössä yhtään minkään muun kuin kompressorisiiven pyörimisen takia. Jos pakokaasun lämpö pääsisi kompressoripuolelle asti, miten kävisi voitelulle ja akselin laakeroinnille siinä välissä? Lisäksi keskimääräinen ilmamolekyyli viettää niin häviävän pienen ajan siellä ahtimen sisällä, ettei se juurikaan ehtisi lämmitä vaikka kotelo olisikin kuuma.

Vielä kiertääkseni veistä haavassa, ovat nuo mekaaniset ahtimet aika huonoja hyötysuhteeltaan mitä tulee ilman kokoonpuristamiseen, eli kuumaa puhaltavat nekin. Jos olet kompressoriautoa (esim. BJ45) ikinä tarkastellut, siellä on sellainen jumalaton jäähdytin ahtimelta lähtevälle ilmalle, osin veden poistoon mutta pääasiassa ettei kiviporari polttaisi vehkeitään, näppejään tms (toisaalta siinä käytössä paineet ovatkin n. kymmenkertaisia autoihin verrattuna). Lysholm-tyyppinen ahdin (eli "ruuvi") on kyllä varsin hyvä hyötysuhteeltaan, mutta vain täydellä kuormituksella, eli se vie paljon energiaa silloinkin kun moottori toimii osakuormalla, eli hyötysuhde tippuu silloin hyvin pieneksi.

Rotrexia saa muuten Tanskasta, jossa sitä valmistetaan. Tai Suomesta, google google. Tämä on ainoita vehkeitä joita voisin dieselin kylkeen kokeilla, etenkin jos saavat sen kaksiportaisen vaihteiston toteutettua (http://www.antonov-transmission.com/).

Palstallahan kirjoittelee aika ajoin eräs henkilö joka kai Venäjällekin asti uskaltautui itse rakennetulla mekaanisesti ahdetulla dieselillä, kenties hänellä on kokemuksia jaettavana?

Vastaa lainaten