Niin kun esim Hilux ln 110 ssa eli 89-96 vusimallissa on kardaani sellanen kaksiosainen ,ruuviliitos/laippajuttu välillä , ja lisäksi pooriliitos takapätkässä - niin senhän saa moneen asentoon ajatellen nivelien kohtia .
Mikä on varmastaoikea kokoamisjärjestys tuollaiselle siis ?
Oikean kertojia ollut monta,mutta kaksi vaihtoehtoa löytyy , riippuen keneltä kysyy...
Joku sanoo että putkella olevat samaansuuntaan, eli ajatellen kiinteää yhtenäistä kardaaniputkea ,laitettasiin senmukaan päissä kiinteänäolevat nivelkupit samaan - vaikkapa vaaka-asentoon.
Muuttaako tilannetta jos tässävälillä on edellämainittu ruuveinkoottava laippaliitos - ilmeisesti eimuuta ?
Eli kokonaisuutena tuollaohjeella em Hiluxin kardaanistamuodostuu että esim etuosan putkella voisi olla mainitut nivelkupit vaikkapa pysstyasennossa , jolloin väkistenkin takapätkän samaiset ajatellut kupit ovat vaakassa , eli ristikkäin oisivat.
Hiluksissa on takapätkässä se liukupoori,ja siitähän sen saa mihinasentoon vaan.
Lopuksikysymys että onko em asennoilla edes oikeasti merkitystä , vai tuleeko tässä vastaan väitetyt nivelien kulmanopeusasita , ja väärästä asennuksesta on käytännössä jotain haittaa ?
Itse olen nähnyt molemmintavoin asennettuja , ja siltäväliltäkin koottuja moniosaisia kardaaneja . Kuinkas etukardaanin oikea asennus,toisessapäässä on tuplaristikko , toisessa yksi ,ja välillä liukupoori joten asennon saamitenvaan laitettua .
Onko samajuttu että samansuuntaisesti laitetaan , ja katsotaan putkenpäiden nivelkuppien asennot ?
Hankalasti esitetty varmasti selkeäasia tässä ... kuvat kertoisivat enemmän , mutta tähänhätään eiole sopivia .
joopajoo
__________________
no 5 year warranty awailable

,нет 5-летняя гарантия ,no 5-aastane garantii ,全く5年間保証しない ,沒有5年質保 ,ej 5 års garanti, aucune garantie de 5 ans, ไม่รับประกัน 5 ปี,no 5-sano damaanad, keine 5-Jahres-Garantie, ymmärräkkönää ei 5 vuojentakkuuta