Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 19.12.2005, 10:13
Tapsa_ja_Dumbo Tapsa_ja_Dumbo ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.04.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 990
Perusasetus

Autojen halpenemista kärkkyneille on luvassa pettymys, sillä valtio ei aio uudistaa auton hankintaveroa vaan pelkästään vuotuista käyttömaksua. Käyttömaksu porrastettaisiin autojen hiilidioksidipäästöjen mukaan.

- Tässä vaiheessa lähdemme siitä, ettei hankintaveroon tule muutoksia, koska siinä on paljon syrjimiselementtejä. Nyt valmistellaan vain käyttömaksun uudistusta, ja se on sitten poliittinen kysymys, miten isoksi haarukka huonoimpien ja parhaimpien autojen välillä tehdään. Tässä vaiheessa siihen ei ole kantaa, kertoo työryhmässä istuva vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen valtiovarainministeriöstä.

Vuotuiset käyttömaksut ovat nyt uudemmilta autoilta 127,75 euroa ja 94,90 euroa ennen vuotta 1994 käyttöön otetuilta autoilta.

Alustava selvitystyö kestää Kuitusen mukaan ainakin ensi kevääseen saakka, ja senkin jälkeen kuluu vielä aikaa, ennen kuin eduskunta saa hallituksen esityksen purtavakseen. Myös ajoneuvohallituksessakin pitää ensin kehittää atk-sovelluksia niin, että päästöporrastukset saadaan mukaan.

Verouudistuksella pyritään vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Kuitusen mukaan niin EU:n kuin Suomenkin laskelmat osoittavat, ettei hankintaveroon ole pakko puuttua, vaan tavoitteisiin päästään yhtä hyvin käyttömaksuilla.

Komissio esitti kesällä, että jäsenvaltiot luopuisivat vuoteen 2016 mennessä uusien autojen rekisteröintiveroista (Suomessa autovero) ja korvaisivat sen vuosittaisella hiilidioksidipäästöihin ja käyttöön perustuvalla maksulla. Jokainen jäsenvaltio päättäisi maksujen suuruudesta ja keräystavasta itse.

Suomen lisäksi rekisteröintiverot ovat korkeat Tanskassa, Kreikassa, Irlannissa ja Portugalissa. Saksassa, Ranskassa, Ruotsissa ja Britanniassa rekisteröintiveroja ei peritä lainkaan, ja Belgiassa ja Italiassa verot ovat alhaiset.

Jo pari vuotta sitten komission tavoite oli, että uusien autojen hiilidioksidipäästöt olisivat korkeintaan 165-170 grammaa kilometriltä. Vuonna 2008 päästöt halutaan painaa 140 grammaan ja vuonna 2012 jo 120 grammaan kilometriltä.

Suomessa on tänä vuonna myynnissä 1 718 uutta bensiinikäyttöistä automallia. Niistä vain 353 mallin hiilidioksidipäästöt alittavat 170 grammaa kilometriä kohti ja vain kahdeksan mallin päästöt jäävät alle 120 gramman. Dieselkäyttöisiä malleja on tarjolla 727. Niistä 382 mallin hiilidioksidipäästöt alittavat 170 grammaa ja 34 mallin 120 grammaa kilometriltä.


- Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea -
Vastaa lainaten