Etuvedon kuluminen vapaana pyöriessä on niin minimaalista, että en hetkeäkään miettisi napalukkojen pitämistä kiinni aina kun vain voi olla tarve nelivedolle.
Ja toi voitelujuttu on ihan totta myöskin: jäykän akselin ylempi olkatappi saa voitelunsa murroksen (vakionopeusnivel tai ristikko) heittämästä öljystä. Jos ajaa pitkään napalukot auki, niin voipi kuvoitella kuinka kuiva ylempi laakeri on. Vaihtoehtoisesti voi tietty heittää auton katolleen kerran kuukaudessa, niin hoituu tuokin
Samoin etuvedon vapauttamisen aikaansaama säästö polttoaineenkulutuksessa on aivan mittaustarkkuuden rajamailla.
Ja ne automaattiset napalukot heittäisin jassikkaan ja laittaisin tilalle kiinteät laipat tai manuaalinavat. Tai sitten kokoaisin ne jatkuvasti kiinteiksi.
T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/