Näytä yksittäinen viesti
  #16  
Vanha 13.12.2005, 12:21
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

No tippaakaan en kehu, mutta kyllä ainakin meikäläisen pikuppi menee talvella jyrkemmän mäen paremmin ylös ihan oikeilla talvirenkailla kuin mutakumeilla, tosin ihan samaa mäkeä ei ole tullut kokeiltua eri vaihtoehdoilla. Talvikiekoilla viime Tapaninpäivänä Kuhmalahdella se "iso" mäki nousi talvirenkailla ongelmitta, mitä nyt kuski himmaili muovipuskuria säästääkseen viimeisen kiven kohdalla ja meno pysähtyi siihen mäen reunalle. Lähti siitä vielä kuitenkin tuuppaamalla. Se mäki oli poljettua kovaa lunta, joten alusta oli mutikoiden kiillottamana aika liukas. Muualla on tullut testattua samoissa olosuhteissa mutakumia talvella ja kyllä se on ollut talvirengasta liukkaampi.

Jos kaivetaan routaiseen ja kovaan maanpintaan asti, saa talvirengas siitä paremman pidon kuin isonappulainen mutakumi. Lumen varassa edetessä ei juuri eroa ole ollut, jos lumi on pehmeää, polkematonta. Jos lumen alla on sammalta tai muuta pehmeää tavaraa tai maa ei olekaan jäässä siellä lumen alla, on mutakumi parempi. Joku suo on varmaan talvellakin sellainen paikka, missä mutarengas pieksee talvirenkaan.

Minun talvikumet on 245/75R16 LT-hakkikset ja lumietenemisessä niitä on tullut verrattua 8.8" leveän Bridgestone Dueller M/T:n ja 10.5" leveän TSL pampperssin kanssa. Näissä järjestys sekalaisssa ajossa lumisessa metsässä (ei mutapaikkoja) on mielestäni: 1. LT-hakkis, 2. Dueller M/T ja 3. TSL. Jos regas ei kaiva paksun lumen läpi maahan asti, menee noilla M/T:llä vähintään yhtä hyvin kuin hakkiksilla, ellei jopa aavistuksen paremminkin. Tässä paksu lumi on sitä, kun perämurikka piirtää uraa hankeen.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten