Hyvää keskustelua, tässä kommenttia pariin asiaan:
1) Kotimaan kisat ja TRx-säännöt
Näiden pitäisi käydä NYT ja JATKOSSA kohtuullisen hyvin SUOMALAISILLE kilpailijoille, jotta nämä kannattaa ottaa käyttöön sellaisenaan (+ tietty vaikutusmahdollisuus muutoksiin jatkossa). Suomessa on kuitenkin aika erilaiset autojen rakentelusäännökset kuin balteissa ja venäjällä, tämä vaikuttaa hemmetin paljon kiilvissä oleviin autoihin, eli koskee suoraan suurinta osaa suomalaisista kilpailijoista.
Käsittääkseni nykyinen tilanne on se, että kotimaan muutamia kisoja SEKÄ baltic cuppia yms. baltian/venäjän kisoja kiertäviä on aika vähän kaikkiin muihin VAIN kotimaan kisoihin osallistuviin verrattuna, eli mielestäni sääntöjä kannattaa kuitenkin pohtia suomalaisen keskim. osallistijan kannalta. Jos säännöt otettaisiin TRx, niin osallistuminen "ristiin" tietysti helppottuisi.
TR1-säännöt (esim.
http://www.laplandtrophy.com/2005/rules.htm Fin/Eng/Rus löytyvät) ovat 3½ sivua, tyypilliset kotimaan kisojen stanuluokan säännöt ovat "Auton tulee olla ekisteröity, vakuutettu ja katsastettu. Suurin sallittu renkaan halkaisija on 33 tuumaa". Toki sammuttimista jne. on kans määräyksiä.
TR1 kieltää alustan vaihdot, eli SOA- ja kierrevieteri-suskat ja tojot jne. menis armotta TR2/TR3 luokkiin (TR2 kieltää jousitustyypin muutoksen, TR3 alusta vapaa).
Eli TRx-säännöissä on paljon muutakin kuin pelkkä rengaskoko, mutta edes sen voisi yhtenäistää. Eli 33/36/40, ja suomalaisena lisänä orkkisluokka 30/31 renkailla, jos siihen riittää osallistujia.
2) Porttaaliakselit
Esim. tuolla 30/31-33-36-40 jaolla, miten olisi "porttaaliakselein varustetut autot yhtä luokkaa ylemmäs", eli esim. 33" ja porttaalit -> 36 luokkaan, 35" ja porttaalit -> 40 luokkaan. Eli orkkikseen ei päsis millään porttaaleilla, vaikka olis sliksit mikroauton renkaat. Ja vaikka rengas olis 36-40" niin luokka olis tuo 40".
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."