Näytä yksittäinen viesti
  #68  
Vanha 02.12.2005, 23:04
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Tässähän tämä copypaste:

TROPHY RAID BALTIC CUP 2005
TR 2 (Standard) luokan tekniset säännöt.


1. MÄÄRITELMÄ

TR 2 ryhmään katsotaan kuuluvaksi, vapaasti myynnissä oleva, tyyppikatsastuksen mukaisessa kunnossa oleva maastoauto, jota on valmistettu vähintään 1000 kpl:tta ja jonka kokonaispaino on enintään 3500kg. Autossa tulee olla autokäyttöön hyväksytyt ilmakumirenkaat. Kaikki auton valmistajan alkuperäiset tai muun valmistajan ko. mallisarjaan tarkoittamat lisävarusteet ovat sallittuja. Vuosikatsastus ja liikennevakuutus tulee olla voimassa. .

2. VAHVISTUKSET JA ULKONÄKÖ

Osien vahvistukset ovat sallittuja, kunhan alkuperäinen muoto on säilytetty sekä muutos ei ole vastoin muutoin tässä dokumentissa tai vuosikatsastus määräyksiä.

3. RAKENNE: YLEISET SÄÄNNÖKSET

Kaikki sallitut ja kielletyt muutokset, mukaan lukien osien vaihtamiset on kuvailtu seuraavissa kappaleissa. Kaikki sallitut muutokset on kerrottu alla. Kaikki muut muutokset, mitä ei ole yksiselitteisesti sallittu ovat kiellettyjä.

4. ISTUIMET

Matkustajatilassa tulee olla vähintään kaksi istuinta. Istuinten ei tarvitse olla alkuperäisiä. Istuimet tulee olla hyvin kiinnitettyjä. Autossa mahdollisesti olevan kolmannen penkkirivin voi poistaa.

5. AUTON PAINO

Auton kokonaispaino ei saa ylittää 3500kg.

6. TEKNISET MUUTOKSET

6.1 Vetotapa

Ainoastaan 4x4 -vetoiset autot ovat sallittuja
- vetävien pyörien lukumäärä on 4.
Kaikki muut vetotavat ovat kiellettyjä.

6.2 Moottori

Saman mallisarjan kuuluvan moottorin vaihto on sallittu. Polttoainejärjestelmä on vapaa, ahtaminen on sallittu. Kaikki moottoria koskevat muutokset on tarvittaessa muutoskatsastettava.

Jäähdytysjärjestelmä
Jäähdyttimen paikkaa tai kiinnikkeitä ei saa muuttaa. Muut muutokset ovat sallittuja. Lämmityslaitteen kennon paikkaa ei saa muuttaa. Jäähdyttimien määrä on oltava alkuperäinen

Ilmanotto
Ilmanotto konehuoneesta matkustajatilaan on kielletty. Muut muutokset ilmanottoon ovat sallittuja.

Polttoaine
Vain huoltoasemilla kaupallisessa myynnissä olevat polttoaineet ovat sallittuja. Vain yleisesti kaupallisessa myynnissä olevien lisäaineiden käyttö on sallittu. Muiden lisäaineiden käyttö on kielletty.

Pakoputkisto
Pakoputkisto on vapaa, kunhan se ei vaadi korin uudelleen muotoilua tai äänenpaine ei ylitä 103dB.

6.3 Vaihteisto

Vain samaan mallisarjaan kuuluvan vaihdelaatikon/jakolaatikon saa vaihtaa. Vaihde- ja jakolaatikoita saa vahventaa sekä välitys on vapaa. Kytkimen saa vaihtaa moottorisuosituksen mukaiseen.

6.4 Jousitus ja akselit

Jousitus
Jouset ovat vapaat kunhan jousitustyyppiä ei vaihdeta. Lehtijousitetussa autossa saa jouset nostaa akselin yläpuolelle. Lehtijousitettujen akseleiden kiinnityspisteitä saa muuttaa vain pystysuunnassa. Auton alkuperäisen akselivälin on säilyttävä samana. Kaikki muutokset on tehtävä huolellisesti.

Iskunvaimentimet
Iskunvaimentimien tyyppi on vapaa. Iskuvaimentimia saa olla maksimissaan 2 kpl:tta per pyörä.

Akselit
Saman mallisarjaan kuuluvan akselin tai sen osia saa käyttää. Kokonaispainoltaan yli 3500 kg kulkuneuvojen akseleiden (kuorma-autot, traktorit) yms. on kielletty.

Maavara, mitattuna akselin alimmasta kohtaa pitää olla välillä 200mm-340mm. Tarkistus tehdään käyttäen 2.0 bar rengaspainetta ja kilpailurenkain. Maavara mitataan molemmista akseleista. Autojen , joissa on edessä erillisjousitus maavara mitataan taka-akselilta. Sarjavalmisteiset akselistolukot ovat vapaat.

6.5 Vanteet ja renkaat

Vain E tai DOT merkityt renkaat ovat sallittuja. Renkaan minimihalkaisija on 775mm ja maksimihalkaisija on 915mm. Halkaisija mitataan 2.0 bar rengaspaineella horisontaalisesti pyörän keskikohdasta. Minimi urasyvyys on 5mm.

Vanteen ja pyörän leveys on vapaa. Kuitenkin niin, että pyörä ei saa jäädä korin tai alkuperäisten levikkeiden ulkopuolelle. Nastojen tai ketjujen käyttö on kielletty ellei kilpailukutsussa erikseen toisin määrätä. Rengaslukot ovat sallitut.

6.6 Jarrujärjestelmä

Jarrujärjestelmän pitää olla mallisarjan ja/tai käytetyn moottorin ja/tai akseleiden mukaiset. Jarrutehostimen saa poistaa tai lisätä. ABS systeemin saa poistaa. Käsijarrun rakennetta saa muuttaa.


6.7 Ohjaus
Ohjausjärjestelmän tulee mallisarjan mukainen. Raidetangon vaihtaminen vahvempaan tai vahvistaminen on sallittu. Mikäli ohjausjärjestelmää on muutettu on muutokset tarvittaessa muutoskatsastettava. Muutokset on tehtävä erityistä huollellisuutta noudattaen. Ohjaustehostimen saa lisätä.

6.8 Kori ja runko

Korin tai rungon pituuden muuttaminen on kielletty. Pyöränaukkoja saa suurentaa. Levikkeiden ja konepellin materiaalin saa vaihtaa. Ulkomuodon on pysyttävä alkuperäisenä.

Katto
Avoautoissa on avonainen osa tuulilasin kehyksestä pääkaareen peitettävä tuulilasin kehyksen levyisellä suojalla. Suoja on kiinnitettävä tuulilasin kehyksiin sekä pääkareen. Kiinnitys tehdään joko katkohitsaamalla tai n. 50cm välein vähintään 6mm pulteilla. Suoja on valmistettava vähintään 2mm teräs tai 3mm alumiinilevystä. Soft-topin tai lasikuitukaton saa korvata suojalla.

Panssarointi
On sallittua suojata seuraavat osat: moottori, jäähdytin, vaihteisto, jakolaatikko, polttoainetankki, jousitus, akselit ja pakoputkisto.

Puskurit ja lisäpuskurit
Puskurit saa poistaa tai niiden rakennetta ja muotoa voidaan muuttaa. Korin suojaaminen lisäpuskureilla on sallittu.

Ikkunat
Etutuulilasi tulee olla autokäyttöön hyväksyttyä lasia. Muiden ikkunoiden materiaali vapaa, kuitenkin niin, että ikkunan on hajottava terävästä iskusta.

Ovet
Alkuperäisiä ovia ei saa vaihtaa tai muuttaa. Jos autossa ei ole ovia voidaan ne korvata kiinteällä levyllä, jonka yläreunan tulee olla 300mm ylempänä kuin istuimen lantiotaso.

Koripaneelit
Korin sivupaneeleja saa leikata ja/tai muuttaa.

Ohjaamo
Muutokset ohjauspyörän, mittariston, polkimien osalta sallittuja.

Istuimet
Autossa tulee olla vähintään kaksi istuinta. Istuinten ei tarvitse olla alkuperäisiä. Istuimet tulee olla hyvin kiinnitettyjä. Kuppi-istuin on suositeltava.

Levikkeet
Lokasuojanlevikkeet ovat sallittu.

Konepelti
Konepelti on kiinnitettävä niin, että sen saa ulkopuolelta auki. Konepellin aukaisu mahdollisuus ohjaamosta on estettävä. Tuulensuoja hakan saa säilyttää.

Korin nosto
Koria saa nostaa rungolta enintään 76mm.

Varapyörä
Sijoituspaikan saa vaihtaa. Varapyörän on oltava tukevasti kiinnitetty.

Vetopisteet
Vetopisteet edessä ja takana ovat pakolliset. vetopisteen tulee olla tukevasti ja turvallisesti kiinnitetty koriin tai rungollisissa autoissa itse runkoon. Alkuperäiset vetopisteet on sallittu. Auton takana vetopisteenä hyväksytään myös alkuperäinen vetokoukku. Vetopiste tulee olla maalattu selkeästi erottuvaksi (esim. keltainen, punainen,oranssi) .

6.9 Sähköjärjestelmä

Jos sähköjärjestelmää on muutettu on kaikki liitokset eristettävä hyvin.

Akku
Ei rajoituksia tyypin eikä koon suhteen. Akkujen enimmäismäärä on kaksi kappaletta. Akkujen tulee olla hyvin kiinnitettyjä. Mikäli akut sijaitsevat ohjaamossa on ne suojattava erillisellä kotelolla, joka estää akkunesteiden valumisen ohjaamotilaan. Koteloiden tuuletus on varmistettava.

Laturi
Ei rajoituksia.

Valot
Ylimääräisten valojen lisääminen on sallittu.

Päävirtakatkaisin
On suositeltavaa varustaa auto päävirtakytkimellä, joka katkaisee sähköt kokonaisuudessaan ja katkaisee myös polttoaineen syötön. Päävirtakytkimen tulee olla sijoitettuna niin, että sekä kuljettaja ja apukuljettaja ylettyvät istuimiltaan siihen.

6.10 Polttoainejärjestelmä

Polttoainetankki
Alkuperäisen tankin sijoitus paikan vaihto tai muu modifiointi on kielletty. Ellei käytetä FIA:n määräysten mukaista turvatankkia. Tankin huohotus on aina oltava korin ulkopuolella.

Polttoainejärjestelmä
Polttoaineputkistoa saa muokata ja suojata. Mikäli polttoaineputket kulkevat ohjaamossa niiden on oltava metallista eikä liitoksia sallita.

6.11 Nosturi

Nosturi ja nostokohdat ovat vapaat. Pysyvästi sijoitettuja mekaanisia, paineilmalla tai hydraulisesti toimivia nostureita ei sallita.

6.12 Vinssi ja lisälaitteet

Autossa on oltava vähintään yksi vinssi. Vinssin tyyppi on vapaa. Vinssin tulee vetää autonkokonaispaino vähintään 1.4 -kertaisesti. Itsetehdyt vinssit on kielletty. Vinssillä varustetussa autossa on oltava myös puun suojaliina. Autossa saa olla maksimissaan kaksi vinssiä.

6.13 Turvakaari

Avoautoissa (mukaan lukien soft top) vaaditaan AKK:n sääntökirjan 2005 liitteen J mukainen turvakaari (253-3). Katollisissa autoissa on oltava pääkaari, joka on tuettu kahdella tuella taakse. Kaaren on oltava minimissään 45x2.5mm materiaalista. Minimiseinämä vahvuus on 2mm. Itsetehdyissä kaarissa on oltava tarkistusreikä (4mm), josta kaaren vahvuuden voi tarkistaa. Mikäli on mahdollista, että kuljettaja tai apukuljettajan pää voi osua kaareen on kaaren ne kohdat pehmustettava.

6.14 Turvavyöt

3-pisteen turvavyö on pakollinen kaikilla auton mukana olevilla henkilöillä.





7. MUUT VARUSTEET


7.1 Ensiapulaukku

CE-normin mukainen ensiapulaukku on suositeltava. Laukun viimeinen käyttöpäivä on löydyttävä laukusta.. Laukku on sijoitettava autoon niin, että se on helposti saatavissa ja suojassa kosteudelta.

7.2 Sammutin

Autossa on oltava vähintään 2 kpl, 2kg jauhesammutinta. Sammuttimien tulee olla näytöllisiä (neula vihreällä alueella) ja tarkistusleiman tulee olla voimassa. Kiinni asennon sinetti pitää olla paikallaan. Sammuttimet tulee olla helposti saatavilla ja hyvin kiinnitettyinä.

7.3. Hinausköysi

5 -metrin pituinen hinausköysi, jonka vetolujuus on väh. 5000kg on suositeltava.


Vastaa lainaten