Dieselmoottori ei tosiaan tarvitse imuilman kuristusta, mutta mm. joissain Toyotan dieseleissä on kuitenkin kaasuläppä syötönsäätöä varten (taitaa olla Ricardon keksintö jostain kampakeraamiselta kaudelta), joten esim. B- 2B- 3B- ja 2H- koneissa on dumppi tai by-pass-venttiili mahdollista asentaa. Datsuneista ja Mitsuista ei hajuakaan.
Bypass-venttiilin hyöty on kompressorin sakkauksen esto ja sitä myöten ahtimen pienempi kuormitus, kun ilma ei kaasuläpän yhtäkkiä sulkeutuessa yritäkään vastakarvaan ahtimen läpi. Bonuksena on että turbo saa jatkaa pyörimistään sen sijaan että sitä yritettäisiin pyörittää väärään suuntaan, tosin vaikutuksen suuruus vaihtelee tapauskohtaisesti.
Minusta maastoautossa on huomattavasti järkevämpää käyttää by-passia dumpin sijasta, niin imukanavalla ei ole samanlaista yhteyttä ulkoilman (ja sen kautta esim. kuravellin) kanssa kuin noissa thyyning-poikien sihinägeneraattoreissa.
Eipä liity aiheeseen muuten kuin Toyotan dieseleiden osalta, mutta Suomessa valitettavasti erittäin harvinaisessa 13B-T:ssä on myös läppäventtiili imukanavassa, mutta sen tarkoitus on sammuttaa kone, eli läppä menee kiinni ja kone tukehtuu kun virrat katkaisee. Kuulostaa hurjalta mutta hyvin vaikuttaa toimivan.
Edited by - JF on 02/12/2005 17:04:34
|