Näytä yksittäinen viesti
  #60  
Vanha 02.12.2005, 11:42
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

En löytänyt enää Lapland Trophyn sivuja mutta tässä copypastena TR1 säännöt:

TROPHY RAID BALTIC CUP 2005
TR 1 (Original) luokan tekniset säännöt.


1. MÄÄRITELMÄ

TR 1 ryhmään katsotaan kuuluvaksi, vapaasti myynnissä oleva, tyyppikatsastuksen mukaisessa kunnossa oleva maastoauto, jota on valmistettu vähintäin 1000 kpl:tta ja jonka kokonaispaino on enintään 3500kg. Autossa tulee olla autokäyttöön hyväksytyt ilmakumirenkaat. Kaikki auton valmistajan alkuperäiset tai muun valmistajan ko. mallisarjaan tarkoittamat lisävarusteet ovat sallittuja. Vuosikatsastus ja liikennevakutuus tulee olla voimassa. .

2. VAHVISTUKSET JA ULKONÄKÖ
Osien vahvistukset ovat sallittuja, kunhan alkuperäinen muoto on säilytetty sekä muutos ei ole vastoin muutoin tässä dokumentissa esitettyjä tai vuosikatsastus määräyksiä.

3. RAKENNE: YLEISET SÄÄNNÖKSET

Kaikki sallitut ja kielletyt muutokset, mukaan lukien osien vaihtamiset on kuvailtu seuraavissa kappaleissa. Kaikki sallitut muutokset on kerrottu alla. Kaikki muut muutokset, mitä ei ole yksiselitteisesti sallittu ovat kiellettyjä.

4. ISTUIMET

Matkustajatilassa tulee olla vähintäin kaksi istuinta. Istuinten ei tarvitse olla alkuperäisiä. Istuinten tulee olla hyvin kiinnitettyjä. Autossa mahdollisesti olevan kolmannen penkkirivin voi poistaa.

5. AUTON PAINO

Auton kokonaispaino ei saa ylittää 3500kg.

6. TEKNISET MUUTOKSET

6.1 Vetotapa

Ainoastaan 4x4 -vetoiset autot ova sallituja:
- vetävien pyörien lukumäärä on 4.
Kaikki muut vetotavat ovat kiellettyjä.

6.2 Moottori

Moottorin tulee olla saman mallisarjan mukainen. Muut muutokset ovat kiellettyjä.

Polttoainejärjestelmä
Alkuperäinen.

Jäähdytysjärjestelmä
Alkuperäinen

Ilmanotto
Ilmanotto konehuoneesta matkustajatilaan on kielletty. Muut muutokset ilmanottoon ovat sallittuja.
Polttoaine
Vain huoltoasemilla kaupallisessa myynnissä olevat polttoaineet ovat sallittuja. Vain yleisesti kaupallisessa myynnissä olevien lisäaineiden käyttö on sallittu. Muiden lisäaineiden käyttö on kielletty.

Pakoputkisto
Alkuperäinen. Pakoputkiston kiinnikkeitä saa vahvistaa ja lisätä.

6.3 Vaihteisto

Alkuperäinen.

6.4 Jousitus ja akselit

Jousitus
Alkuperäinen. Auton kokonaiskorkeus tulee olla valmistajan ilmoituksen mukainen. Toleranssiksi hyväksytään + 30mm. Toleranssin syyksi hyväksytään esim. alkuperäistä rengaskokoa suuremmat renkaat.

Iskunvaimennus
Iskunvaimentimien tyyppi vapaa, mutta iskunvaimentimien määrän tai kiinnityspisteiden muuttaminen on kielletty.

Akselit
Alkuperäiset. Sarjavalmisteiset akselistolukot ovat sallittuja.

6.5 Vanteet ja renkaat

Vain E tai DOT merkityt renkaat ovat sallittuja. Pyörän maksimihalkaisija on 820mm. Halkaisija mitataan 2.0 bar rengaspaineella horisontaalisesti pyörän keskikohdasta. Kaikki pyörät myös varapyörät voidaan mitata. Renkaan alkuperäisen pintakuvion muuttaminen on kielletty. Kuvion minimisyvyys on 5mm.

Vanteen ja pyörän leveys on vapaa. Kuitenkin niin, että pyörä ei saa jäädä korin tai alkuperäisten levikkeiden ulkopuolelle. Nastojen tai ketjujen käyttö on kielletty ellei kilpailukutsussa erikseen toisin määrätä. Vanteiksi hyväksytään vain sarjatuotanto vanteet. Rengaslukot ovat kielletyt.

6.6 Jarrujärjestelmä

Alkuperäinen.

6.7 Ohjaus

Alkuperäinen.

6.8 Kori ja runko

Alkuperäinen. Kaikki muutokset ovat kiellettyjä. Korin ja rungon välinen korotus on kielletty. Vain valmistajan alkuperäiset pyöränlevikkeet sallitaan.

Panssarointi
On sallittua suojata seuraavat osat: moottori, jäähdytin, vaihteisto, jakolaatikko, polttoainetankki, jousitus, akselit ja pakoputkisto.

Puskurit ja lisäpuskurit
Puskureiden tulee olla alkuperäiset. Vaihtoehtoisesti puskureiden materiaalin saa vaihtaa, mutta puskurin mittojen ja muodon tulee säilyä alkuperäistä vastaavana. Vain vinssin tarvitsemat muutokset saa tehdä puskuriin. Korin suojaaminen lisäpuskureilla on sallittu.

Ikkunat
Alkuperäiset.

Ohjauspyörä
Ohjauspyörän saa vaihtaa. Tarvittaessa on esitettävä todistus ohjauspyörän sopimisesta automalliin.

Varapyörä
Sijoituspaikan saa vaihtaa. Varapyörän on oltava tukevasti kiinnitetty.

Vetopisteet
Vetopisteet edessä ja takana ovat pakolliset. Vetopisteen tulee olla tukevasti ja turvallisesti kiinnitetty koriin tai rungollisissa autoissa itse runkoon. Alkuperäiset vetopisteet on sallittu. Auton takana vetopisteenä hyväksytään myös alkuperäinen vetokoukku. Vetopiste tulee olla maalattu selkeästi erottuvaksi (esim. keltainen, punainen, oranssi) .

6.9 Sähköjärjestelmä

Alkuperäinen.

Akku
Akun sijoituspaikka tulee olla alkuperäinen. Akun tyyppiä tai kokoa saa muuttaa.

Laturi
Alkuperäinen.

Valot
Ylimääräisten valojen lisääminen on sallittu.

Päävirtakatkaisin
On suositeltavaa varustaa auto päävirtakytkimellä, joka katkaisee sähköt kokonaisuudessaan ja katkaisee myös polttoaineen syötön. Päävirtakytkimen tulee olla sijoitettuna niin, että sekä kuljettaja ja apukuljettaja ylettyvät istuimiltaan siihen.

6.10 Polttoainejärjestelmä

Alkuperäinen. Tankin suojaus on sallittu.

6.11 Nosturi

Nosturi on vapaa, mutta sen on oltava hyvin kiinnitetty. Pysyvästi sijoitettuja mekaanisia, paineilmalla tai hydraulisesti toimivia nostureita ei sallita.

6.12 Vinssi ja lisälaitteet

Yksi vinssi per auto on sallittu. Vinssin tyyppi on vapaa. Itse tehdyt vinssit on kielletty. Vinssillä varustetussa autossa on oltava myös puun suojaliina.

6.13 Turvakaari

Turvakaaren tai -kehikon asentaminen on sallittua. Turvakaaren mallit ja materiaalit löytyvät AKK:n sääntökirjasta 2005 (liite J).

6.14 Turvavyöt

3-pisteen turvavyö on pakollinen kaikilla auton mukana olevilla henkilöillä.


7. MUUT VARUSTEET

7.1 Ensiapulaukku

CE-normin mukainen ensiapulaukku on suositeltava. Voimassa oleva laukun viimeinen käyttöpäivä on löydyttävä laukusta.. Laukku on sijoitettava autoon niin, että se on helposti saatavissa ja suojassa kosteudelta.


7.2 Sammutin

Autossa on oltava vähintään 2 kpl, 2kg jauhesammutinta. Sammuttimien tulee olla näytöllisiä (neula vihreällä alueella) ja tarkistusleiman tulee olla voimassa. Kiinni asennon sinetti pitää olla paikallaan. Sammuttimet tulee olla helposti saatavilla ja hyvin kiinnitettyinä.

7.3. Hinausköysi

5 -metrin pituinen hinausköysi, jonka vetolujuus on väh. 5000kg on suositeltava.

Multa löytyy myös TR2 säännöt yhtä hillittömänä copypastena jos kiinnostaa. Jostain syystä orkkis XJ omistajalle ei TR3 säännöt ole olleet niin ajankohtaiset että olisi tullut otettua talteen.


Vastaa lainaten