Näytä yksittäinen viesti
  #20  
Vanha 29.11.2005, 22:02
KFor KFor ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.04.05
Sijainti: Kylmälä, Finland.
Viestit: 71
Perusasetus


Kilpailuaikaa ei kannata yhdenmukaistaa on vain mukavaa että on eri mittaisia kisoja. Warn voisi ehkä ylläpitää alkuperäistä imagoaan 24h kestävyyskilpailuna ja muut voisivat keksiä jotain muuta. Esimerkiksi aiemmin palstalla on ehdotettu 2 x 10-16h kisoja tai kisaa jossa on pakollinen lepoaika. Joku tällainen ideakin voisi toimia. Silloin saisi nauttia enemmän ajamisesta. 24h kisa muuttuu jossain aamun tunteina vähän väkinäiseksi. Sitä paitsi kun kisa järjestävät ovat viime aikoina ottaneet huolehtiakseen ylinopeuksista (Lapland) ja kuljettajien promilleista (Warn; en tiedä oliko se ratsia järjestäjien hankkima vai sattumaa mutta anyway), niin en tiedä onko kovin sopivaa että kisan henki edellyttää yli 24h valvomista (valmistelut + kisa = PALJON yli 24h), sillä väsynyt kuski on yhtä vaarallinen kuin vähän "nauttinut". Ei sillä että mitenkään tällä haluan tehdä nauttineena ajamisesta hyväksyttävää... päin vastoin.

Rastien jakosysteemiä voisi kyllä todellakin yhdenmukaistaa. Silloin ei tarvitsisi joka kerta varautua kaikkeen. Stick on hyvä, CD ehkä vielä parempi, mutta tärkeämpää kuin se toimitetaanko stickillä, CD:llä tms olisi sopia yhtenäinen formaatti. Laplandissa oli päädytty OZIin KKJ pohjalla. Tuolla tavoin määritellyt rastit eivät näy oikein WGS84 pohjaisessa OZIn "ilmaisversiossa" vaan rasti heittävät sen 200-300 metriä. Tuosta formaatista aivan varmasti kaikilla on suosikkinsa, mutta mielestäni pitäisi sopia jonkun "universaalin" formaatin käytöstä (excel, word, txt...) ja sille sopia vakio sisältö (sarake/ rivi sisältö) tai sitten sopia että otetaan käyttöön softa joka on ilmainen (OZI sharewarena on ilmainen mutta silloin pitää käyttää WGS84 karttapohjaa, muu ei ole mahdollista). Aika monella on muita (kuin OZI) karttaohjemia, ja pelkästään rastien siirtämistä varten OZIn maksullisen version ostaminen on turhauttavaa.

Oikeasti paras olisi jos rastit annetaan paperilla esim. katsastuksessa. Katsastuksen jälkeen saisi alkaa näpyttelemään niitä koneeseen. Olisipa jotain bonusta niille jotka tulevat ajoissa kisoihin. Ehkä tuolla bonuksella kisat saataisiin alkamaan ajoissa

Rastien todentamisessa on EMITillä ja kuvaamisella omat puolensa mutta mielestäni EMITtiin liittyy liikaa ongelmia (EMITtejä irroitetaan rasteilta, vaijerit poikkeavat, EMITtien tyhjentäjät lisäävät liikennettä kisa-alueella etc.) joten kuvaaminen olisi ehkä paras "standardiksi". Vaikka kyllä me EMIT kisoihinkin tullaan

Pisteet muodostavat osan kilpailutaktiikkaa joten joutavat olla erilaiset eri kisoissa kunhan ovat SELKEÄT (ei kertoimia).

Meidän autokunta on ehkä ainoa jolla tästä on ikinä ollut tulla vaikeuksia, joten tämä ei ehkä ole tunnistettu ongelma, mutta huoltoautojen ja huoltohenkilökuntaan liittyvät säännöt voisi myös yhdenmukaistaa. Mitä ulkopuolista apua saa/ ei saa käyttää. Jos auto hajoaa saako mennä siviilien kyydillä varikolle/ bensa-asemalle etc.? saako kilpailija ajaa siviiliautollaan/ laina-autolla/ taxilla hakemaan varaosia, bensaa, työkaluja etc.? Kuka saa korjata ja mitä? Itse toivoisin että suunistukseen ja kilpa-autolla ajamiseen ja vinssaamiseen yms. saa osallistua vain kilpailijat ja kanssakilpailijat. Kaikkeen muuhun (auton korjaaminen) saisi käyttää mitä apua vain on saatavissa. Ulkopuolinen apu tarpeeksi jumiin jääneelle voitaisiin ehkä joissain oloissa, tuomarien luvalla, sallia. Kyllähän Warnissakin joku taidettiin käydä irrottamassa traktorilla...

Ei varmasti olisi haittaa jos rangaistuskäytäntöjäkin yhdenmukaistettaisiin. Ainakin se että rangaistukset/ virheet tulisivat samoista asioista olisi hyvä. Virhemäärä voisi vaihdellä kisan mukaan.


Kimmo

Vastaa lainaten